träning

I morse gick jag upp vid sex, åkte till Skarpnäck för att gå runt flatensjön med hundarna den tar ca 1½ timme att gå runt. Så jag tänkte att om jag gick iväg vid 7 skulle få andra gå samt så var det ju soluppgång..
Vi gick nästan 7km idag på morgonen, Lucas hann med och simma lite också i sjön såklart!
 
Sen in på dagis, äta frukost och iväg igen med dagishundarna till skogen i 2 timmar.
 
Glömde min matlåda hemma i köket, vad är oddsen lixsom suck. fick handla lite plocksallad inne på coop.
 
Tog ut Lucas efter lunch för och träna lite lydnad, vi övade inkallning och ingångar samt ställande under gång. För er som inte kan något om lydnad så kommer här en kort förklaring :)
 
Inkallning så sätter jag Lucas på sitt stanna kvar, går iväg ca 25meter och sedan vänder mig om och kallar in då ska han i lydnadsmomentet göra en ingång alltså komma emot mig och sedan vända för att sätta sig vid min vänster sida. I jakten kan de ju komma fram och sätta sig mot mig framför mina fötter så måste öva att han alltså ska vända och sitta vid min sida så det är lite att lära om för tidigare har det ju varit ok att bara komma och sitta mitt emot mig med apporten.
 
Ställande under gång är att Lucas går fot med mig och sen säger jag stop och då ska han stanna helt stilla på platsen medans jag utan att bromsa farten gå vidare utan honom i ca 10-15 meter innan jag vänder och går tillbaka mot honom då ska han fortfarande stå stilla på platsen tills jag vänt och ställt mig på hans högra sida, då ska han sätta sig när jag står på hans högra sida och han är på min vänstra.
 
Detta är svårt så vi övar just nu bara på komandot stopp och snabb belöning med t.ex boll så han snabbt stannar för att han ska tro bollen kommer.
Läggande under gång fungerar lite samma, alltså han går fot och jag säger ligg då ska han lägga sig snabbt på stället medans jag går vidare så jag har lite problem med att han ska sära på dessa två komandon så han inte lägger sig när jag säger stopp..
 
Nu väntar vi på att farmen ska börja och sedan ryttareliten på 1an!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0