Stallmiljö

Här kommer ett inlägg om vilka stall jag stått i och vad jag förväntar mig av ett inackorderingstall..

Jag ställde min första hyrponny under sommaren på Skärmarö Gård på värmdö, vi hyrde bara en betesplats men om vi fick tappsko å då fick han stå inne på box nån natt..

Sen hade jag två ponnyer på lilla gula stallet i fagerdala ett tag. Litet stall med fyra boxar.

Min sista ponny stallade jag upp på Norra Evlinge Gård och där stod jag även med min tre storhästar innan jag flyttade norrköping. På Norra fanns det från början 20 boxplatser nu finns det 26st boxplatser.

Sen när jag gick på internat, har jag även stått Berga naturbruksgymnasium och ett stall i närheten av skolan oxå.
Så först ett elevstall på skolan och sen helinackorderad i ett travstall.

Jag har även jobbat i ett stall på åkersberga och då har en av storhästarna varit med där.

Sen hade jag oxå en tillridningsponny och den stod på Nora gård.

Har även jobbat på ett försäljningstall i strängnäs och hade med mig en av storhästarna dit.

För mig är det verkligen viktigt att hästarna får komma ut i bra hagar, sen beror det lite på vilken häst jag haft, just nu har jag en unghäst och det är viktigt att hon får komma ut i kuperade hagar så hon bygger upp sin motorik och styrka i kropp och leder, gärna i minst 8 timmar. När jag hade tävlingshäst så var det viktigt att han fick gå ut i bra hagar med fast underlag men oxå i minst 8 timmar. Så jag lägger stor vikt i att hästarna är djur som rör sig och behöver få vara ute mycket.

Sen är det viktigt att hästarna får mat 4 gånger om dagen gärna alltid runt samma tidpunkt och rätt mängd mat.
Samt att det alltid finns vatten i hagen och även i boxen är viktigt.

Det är verkligen det jag tycker är viktigast, hästen får gå ut ordentligt och den får rätt mat under 4 gånger om dagen.

Sen kommer vi till tredje saken, att ha tydliga regler och att man går igenom allt och vad det är som gäller. Att man inte efterkonstruerar det man bestämt och att man inte låter andra inackorderingar bestämma. Alla ska ha samma regler och samma utbud när man betalar lika mycket. Så om en person får t.ex. får ett foder som inte finns i utbudet i stallet och stallet köper in det till just den hästen så måste även de andra som står i stallet oxå få göra det. Eller om en person vill ha en hage för sig själv så måste även alla andra oxå erbjudas den möjligheten annars kan man inte låta bara en få göra det. Vi betalar lika mycket!
Sen om man har oskrivna regler som inte syns men som förväntas att hästägaren ska veta så får man informera om det tycker jag. Om det är så att man skriver upp sig på hovslagarlistan så ska hästen så inne atomatiskt men om jag vill att den går ut måste jag säga till, då känner jag att man kanske ska informera om det. Så det tycker jag är viktigt. Så där går väll även komunikation in som en viktigt bit, att man som stallchef pratar med hästägare och har koll på så det inte blir missförstånd och liknande och även när det händer saker så ringer man till hästägaren... man skickar inte sms om saker som är viktiga..
Sen tycker jag det är viktigt att det är samma personer som sköter stallet som känner hästarna och har koll för då vet jag vem det är jag ska prata med om något hänt eller jag undrar något.. jag ska aldrig behöva fundera på vem jag ska ringa för och få tag på information om min häst. Så samma personer och om det är praktikanter i stallet oxå så ska ju de självklart ha översyn av den ordinare personen som jobbar så allt går rätt till...

Säkerheten är oxå en otroligt viktig bit när man jobbar med hästar, man har en rutin på allt så ingen häst glöms ute eller glöms släppas ut. Det är även viktigt att man inte knäpper loss från grimman vid grinden och hoppas på att hästen fortsätter in i hagen då kan den vända om å dra iväg. Man släpper inte hästen från gången in i boxen då kan den springa in å halka på vägen, sen tycker jag även att man leder ALLA hästar i grimmskaft även om de är snälla.. rätt vad det är så händer något oväntat då har han inte en chans och hålla i, vems ansvar är det om du tappar hästen för att du bara höll i grimman? Sånt tycker jag är viktigt, och att det inte står massa skit i stallgångar och liknande. En olycka händer snabbt och lätt så jag tycker att stallet ska ha en stor säkerhet när man hanterar andras hästar.

Ridhus och ridbana är viktigt för mig samt tränare, jag vill ha 20*60 ridhus och en bra utebana. Sen vill jag kunna träna på anläggningen..

Stallkompisar är såklar viktigt men det brukar alltid lösa sig.

Så för att jag ska känna att det känns bra med stallmiljö och att den ska vara kul med hästarna. Jag har ju själv jobbat i stallt med både försäljningshästar och inackorderingar och jag vet hur det är att jobba med andras hästar och att jag själv vet vad jag kan förvänta mig för arbete. det tar 3 sek extra att vända hästen i boxen än att släppa den innan och den halkar sig och skadar sig.. Jag vet att man inte alltid kan få sin vilja fram men man måste kunna erbjuda alla inackorderingar samma utbud annars måste man ta betalt extra för småsaker som om någon vill bygga en egen hage så får man betala för det... Så resonerar jag sen kan man inte alltid hitta ett stall som uppfyller alla krav men som kanske uppfyller det mesta och då får man acceptera det!


Kommentarer
Annie

Hej! Vilket stall står Mollie på just nu?

2012-04-30 @ 16:51:14
Johanna

Sandö men ska flytta henne inom snar framtid.

2012-04-30 @ 22:44:58
URL: http://teamsommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0