visselpipa

Fredagsmys började kl. 7 i morse med att gå ut med lucas å träna när jag äntligen hittade min visselpipa..
Letat i två dagar efter pipan men inte hittat den så igår beställde jag en ny å vips så låg den bara där i bilen igen måste ha varit att jag varit sugen på en blå visselpipa så den gömt sig...
Så snart har jag en rosa och en blå visselpipa :)

För er som inte vet så använder jag mig av visselpipa i jakten, den används till inkallning och då lyder två korta snabba signaler, sen använder jag den för stoppsignal då är det en lång ton och så används den för närsök.

Inkallnings signalen är oftas samma för alla retriever, men vissa väljer och köra på en egen för att om det är flera hundar som jobbar samtidigt så ska hunden reagera på just sin signal för inkallning, så den inte lyssnar på någon annan förare. men de flesta har samma då uppfödare ofta visslar in dem som valpar vi första riktigt fodermålen, så när de är valpar förknippar de ljudet med mat och därför har de flesta samma signal. Sen fortsätter man enklast på det då valpen lärt sig den signalen. Så jag använder även den om jag bara e ute på promenad då lucas lyssnar bäst på det och inte när jag ropar konstigt nog ...

Stoppsignal tror jag oxå alla har samma, det är en stark lång rak ton, om hunden är ute och jobbar och man inte vill ha den i det området den är på så kan man blåsa stoppsignal och sen dirigera den till ett annat område med hjälp av tecken, för att lära in det så gör jag klockan, så jag ger stopp signal och sedan visar jag med armen vilket håll han ska åt.

Närsöks signal finns det många varianter på, jag kör tre korta toner och då ska han veta att i det område han är i just nu ska han söka noga och om han faller ur det lilla området slutar jag och vissla tills dess att han är tillbaka där. Ofta gömmer man dummies som är väldigt små i detta område och jag brukar ha högt gräs och lite svår terräng för han verklign måste använda nästan och leta ordentligt då man kan gömma dem under fallan träd eller långt inne i en grästuva.

Så just nu håller jag på och lär lucas att förstå närsöks signalen utan att visa med händerna. Det är jättesvårt då han väntar på komando och inte förstår att det är visselpipan som ger komandot. Så han sitter där snällt å bara väntar på att ett komando ska komma å jag står å spelar för fullt på min visselpipa, sååå tålamods träning.. Varför jag inte visar med händerna är för att han 1. börjar söka mot mig istället för bakåt och 99% av alla hundar söker mot föraren och händer det att jag blåser stopp förtidigt på ett prov så vill jag att han ska söka bakåt och inte måste dirigera ut honom för att sen lägga på närsök signalen, så lite tecken och dirigering som möjligt.. (hoppas ni fattar min sämsta förklaring), nr.2 varför jag inte använder händerna är för att det kan va så att han inte alltid ser min kropp ordentligt och har han lärt sig händerna men inte signalen så fattar han ju inte på långt avstånd vad det är jag vill att han ska göra... så om jag lägger till signalen och händerna så söker han jättebra mot mig så nu kommer det till det svåra att bara ge vissel signal och inga händer, det är jättesvårt!

Ska försöka ta lite bilder med hjälp av nån vän så jag kan visa lite i bilder :) eller kanske en videoblogg?! haha..

Lucas hade svårt idag med närsöks signalen men vi kämpa på, han älskar å köra närsök, han till och med tjuvstartar vid fotgåndet med näsan i backen ihopp om att det kanske ligger något påvägen till det aktuella stället...
Men jag visslar på och berömmer när han börjar titta baktåt å så..
Hans inlämingar idag har varit topp!!! han till och med kom springade och satte sig vid min vänstra sida å ba "här är den!!" haha å en gång kom han å typ satte sig i farten framför mig å samma sak här är den :) gulle hund, han är såå rolig och träna med för han verkligen gör framsteg varje gång :)

Fick en markering oxh med ett träd som skymde det va svårt men nyttigt :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0