Unghäst

Postat av: Nina

Kul att läsa, har nästan glömt hur det var att ha unghäst.Det är roligt att hon blir starkare men då brukar dom också orka att busa mer. Hoppas Mollie inte gör det !

Tänkte skriva lite svar på den frågan samtidigt som jag gör ett till blogg inlägg :)

Att rida mer och stärka Mollie gör ju såklart att hon orkar hitta på mer bus när hon är pigg efter en dags vila, det är lite därför jag åkte av sista gången.. Hon hade haft en dags vila och då va hon extra pigg å hitta på bus..

Trött unghäst för mig orkar inte busa utan då sätter de sig på tvären istället, busig unghäst hoppar å skuttar i början o lugnar ner sig sen..

När jag börjar rida Mollie så vissa dagar skrittar jag inte fram för att slippa ha diskussion med henne om att skritta utan jag bröjar med och trava nästan direkt jag börjar rida och sen så efter några varv när hon få travat lite så brukar jag gå ner i skritt å göra de övningar jag tänkt å göra.
Det kan bli lite explosivt om jag börjar med och skritta för då är hon laddad å kan hitta på saker då är det bättre och bara rasta av i lätt trav och sen börja med jobbet.

Detta fungerar för mig och jag tycker det är en bra lösning för tillfället, vissa säger att man måste skritta fram och värma igång musklerna innan man börja trava annars kanske de går sönder.. jag ser på detta sätt att om jag ska sitta å försöka skritta på henne kan hon explodera vilken kan resultera i att jag åker av och hon skenar omkring i ridhuset, så jag anser då att skaderisken är större om hon skenar omkring själv fastnar i tyglar, halkar omkull eller springer in i andra hästar och att även jag blir skadad om jag åker av än att jag travar igång och håller koll på henne för att sen börja skrittjobbet.

Vissa dagar om hon stått i kanske 3 dagar så longerar jag innan jag sitter upp så hon får bralla av sig utan mig på ryggen, brukar ofta börja ridveckan med att longera en dag där hon bara får hoppa skutta å göra det hon vill så brukar det fungera nästa dag, man måste lite pröva sig fram med sin häst och hitta vad som passar dem :)

Vad tycker du är en bra lösning om du har en pigg unghäst?



Kommentarer
Nora

Sv: Jaha nä Petronella orkade ju inte låtsas mer för hon saknade sin pojkvän så mkt och blablabla :)

2012-02-21 @ 17:57:14
URL: http://nliife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0