Unghäst träning del 1

Tänkte skriva lite om hur jag gör när jag rider in en 3åring

Jag har ju ridit en ett par stycken 3åringar men tänkte berätta om Mollies inridning.

Jag köpte henne precis som nyfylld 3åring då sadelvan och lite löshoppad, här är filmen som jag filmade när jag åkte ner till Helsingborg för å titta på henne!



Jag bestämde mig på plats att jag ville ha henne och hämtade hem henne ca 2 veckor senare.
När vi kom fram hemma i stockholm så gick jag ju med henne så hon fick röra sig efter den långa resan :) 


Jag började sen med att longera henne i ridhuset, hon hade mkt problem att springa i högervarv så fick jobba mkt på det.
Sen körde jag på med både träns och sadel i ridhuset för att vänja henne vid det.
Sen ber jag om hjälp när jag väl ska börja hänga på henne då jag vill att en håller i longerlinan medans jag hoppar å skuttar :) Jag hoppar vid sadeln och slår lite på den så hon vänjer sig vid ljud och att jag är vid sadeln.
När jag longerar har jag alltid stigbyglar hängandes nere för att hon ska vänja sig vid beröring i sidorna så hon inte får panik när jag sitter upp. Sen longerar jag alltid innan jag sitter upp för att de ska få leka av sig alt om de har sadeltvång få springa ur sig det oxå.

Jag börjar med och hänga på henne och hon får gå med mig hängandes, detta för att jag snabbt ska kunna glida av utan att skada mig samtidigt som hon ändå får bära mig på ryggen. Vissa unghästar kan även bli rädda av att se en på ryggen när man sitter upp.

Film på första gången jag hänger:


När jag känner mig trygg med henne så börjar jag först ställa mig i stigbygln så hon ser att jag är ovanför henne innan jag sitter upp på riktigt, sen när jag väl kommer upp sitter jag lite frammåt lutad för att hon inte ska få förmkt panik över att jag är där.
Sen står jag upp i traven för att hon inte ska få panik över att jag rider lätt i sadeln.
 

Jag brukar "rida" i 3 dagar i stöten sen får hon vila och smälta det vi gjort.
Sen ingår det i utbildningen att löshoppa så här får du se film när vi löshoppar:


När väl hästen börjar bli mer van vid att jag sitter uppe på ryggen så börjar jag försöka styra och rida mer själv i ridhuset:


Mollie är och har varit en väldigt enkel häst och rida in, allt har gått så enkelt med hennes första år.
Hon har varit lite av ett A-barn :)  

Stor tack till Sofia Nordin och Nora Bilancioni som fotat och filmat Mollies första halvår! Tusen tack brudar detta är guld värt!


Kommentarer
Ebba

Fin blogg! :)

2012-02-22 @ 22:40:48
URL: http://northons.blogg.se/
Sofia

Bara kul ju, se hennes förändring från gång till gång! :)

2012-02-23 @ 12:02:12
URL: http://freewalk.blogg.se/
Fruity

Härlig blogg och mycket intressant inlägg om unghästens utbildning :! En av mina drömmar är att utbilda själv någon gång :D

2012-02-23 @ 12:33:32
URL: http://fruityfresh.blogg.se/
Nora

Så lite så :)

2012-02-23 @ 23:51:23
URL: http://nliife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0