Unghäst träning del 2

Tänkte skriva lite om hur jag gör när jag rider in en 3åring

Jag har ju ridit en ett par stycken 3åringar men tänkte berätta om Mollies inridning.
Detta är del två!

Nu när jag kan rida lite i alla gångarter i ridhuset så vill jag rida ut för att hon ska få vara ute istället för i ridhuset..
Här kan ni se 3 gången jag rider ut på henne, lite flumm i början :)
 

Jag fortsätter att rida max 3 dagar i veckan och ev löshoppa 1 dag resten vilar hon då man inte ska köra på för hårt.
Jag longerar oxå med inspänning för att hon ska vänja sig vid att gå med krökt nacke och att man håller i bettet, när jag vänjer henne vid det så har jag dom så lite inspända som möjligt för att hon ska känna att dem är där utan att få panik för då kan hon ställa sig och slå över och det vill jag inte att hon ska, allt ska vara i positiv träning tycker jag.
Dessutom lasttränar jag mycket för att det inte ska bli något traumatiskt när jag sen ska åka iväg på treårstestet.

Sen gav jag henne lite vila då hon behöver smälta allt hon lärt sig innan den stora dagen kommer. 

När det är ungefär två veckor kvar börjar jag göra saker igen och då kan man även börja rida ute på utebanan allt för att hon ska vara van vid olika miljöer:



Jag åker även iväg för att löshoppa i annat ridhus med annat underlag, detta för att hon ska vara så väl förberädd som det bara går in för den stora dagen då vi åker till strömsholm.
När den stora dagen väl är där då ska man vara ute i god tid, det ska badas och knoppas.
Mollie som inte gillade å stå i spolspiltan så hade jag en teknik som krävde två personer för och bada henne som tur är så hade jag assistant :) Sen knoppas å göras fin innan den långa resan skall göras.

Väl där så lastar man ut, går och gör id kontroll och mätkontroll sen väntar man på sin tur, jag hade en medhjälper med mig i ridhuset.

Tyvärr blev det lite tokigt avstånd i kombinationen och hon räckte inte fram och över oxern på 120 två gånger och 3 gången när vi ändrat avståndet så hade hon tyvärr tappat självförtroendet.. lite tråkigt men inte så mkt och göra, hon skötte sig exemplariskt iallafall <3

Sen så går man ut och sadlar henne för att göra ridprov i ett annat ridhus:


Med godkänt ridprov och okej resultat av löshoppning, gångarter och extriör så lastar vi för att bege oss hem igen :)
Trötta men glada så kommer vi hem sent.

Nu när allt detta är klart i början på maj så ger jag henne vila till augusti, så hela 3 månader får hon vila i sommarhagen gå ute dygnet runt. Det enda jag gör under vilan är att ta in henne ibland och borstar på henne samt om hon behövde skos så tog jag in henne.

fortsättning följer...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0