Unghäst träning del 3

Tänkte skriva lite om hur jag gör när jag rider in en 3åring

Jag har ju ridit en ett par stycken 3åringar men tänkte berätta om Mollies inridning.
Detta är del 3

När hon gått 3 månader på betet utan att göra något så börjar jag igen med att longera lätt i ca en vecka kanske löshoppar en dag innan jag sitter upp igen.
Oftast är de ju trötta av att gå på bete och lite mer lätta och rida om man har en busig 3åring :)

Nu börjar det roliga om jag får säga mitt :) inhoppningen, jag bröjar först med att bara gå över en bom på marken okompicerat, men eftersom jag löshoppat så mkt så e hon ju van att se bommar!
När jag väl ska börja hoppa så hoppar jag med en annan häst som draghjälp för att hon ska följa strömmen.

Min Mollie tyckte dock att ledarhästarna ibland var för långsamma.. haha så kan det vara, eller när ledarhästen fjanta sig å kasta sig åt sidan så hoppa mollie vidare för sig själv.. så hon är en väldigt modig tjej.
Här hoppar jag för första gången uppsuttet:



Så basic grejer är det enda man gör när de börjar hoppa, allt för att de ska lyckas och tycka det är roligt! Det är viktigt att unghästen tycker saker är kul annars kan man tappa frammåtbjudning och att de börjar krongla.
Här hoppar jag för 3 gången å då kan man lägga upp lite mer serier av bommar så samt försöka hoppa lite mer själv utan draghäst:


sen kan man börja kräva lite mer i själva grunderna i ridningen så hon börjar lära sig mer att gå i form och gå i balans vilket är svårt, de blir gärna vingliga.
Mollie största problem är att hålla rätt galopp i bakbenen, hon byter gärna när hon hamnar i oblanas så det måste man jobba mycket med.


Sen när man hoppat ett par gånger uppsuttet och ridit lite under augusti och september så ger jag vila igen hela oktober och november.


Kommentarer
Elin Westin

Svar: Åh tack vad glad jag blir! Har ju bara suttit på henne en gång tidigare så med lite jobb och när vi hittat varandra tror jag att det blir bra, hon är så otroligt positiv till allt! :)

2012-02-23 @ 21:15:33
URL: http://elojnwestin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0