Unghäst träning del 4

Tänkte skriva lite om hur jag gör när jag rider in en 3åring

Jag har ju ridit en ett par stycken 3åringar men tänkte berätta om Mollies inridning.
Detta är del 4

När höstvilan är över så longerar jag lite i december med inspänningstyglar detta för att hon ska hitta sin egen balans och form.


Under jul och nyår fick hon vila lite.. Sen körde jag igång med ridningen på allvar nu när hon är 4 år!
Först å främst så ska hon gå 4-5 dagar i veckan med 1 dags longering, 2 dagar i ridhuset, 1 dag rida ut i alla gångarter och 1 dag skrittas ut i skogen detta för att få en så allsidig träning som möjligt, dock på vintern kan vädret ställa till det för en..

Jag trimmar på i ridhuset med mycket halter och lydnadsövningar samt att hon ska stärka sig i sin form.


Tränar mycket övergångar och börjar hoppa lite mer banor och små övningar, det är viktigt att hon känner att det inte blir för svårt och att hon lyckas med sin uppgift.
Målet för i år är championatet och ska därför försöka kvala.

Mollie kan hoppa så där ligger inte problemet utan mer att stärka henne och bygga upp hela hennes muskelatur så hon orkar hoppa en bana och är smidigt. Därför läggs det mkt mer tid på dressyr än hoppträning.


Jag åker även på min första pay and jump i februari och hoppar behaglig höjd så hon får känna på tävlingslivet


Kommentarer
Nora

Gud vad fin hon har blivit Johanna! Verkligen :)

2012-02-28 @ 14:35:37
URL: http://nliife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0