unghäst

Det är så spännade å ha unghäst, det händer alltid något med dem varje dag vill jag på stå..

Med min unghäst är det ofta framsteg som händer, hon lär sig något nytt varje dag känns det som och hon bygger upp sin styrka mer och mer.

Eftersom två av skorna for av här omdagen så har jag inte riktigt kunnat följa planeringen som jag satte i söndags, det går inte å rida ut när det är så halt och man inte har ngn brodd på två fötter, så jag jobbar på med trist markarbete i ridhuset.

Just nu är det mkt övergångar som jag tragglar, halt.trav.halt.trav.halt.. osv.. det går rätt bra om den lilla fröken tänkte stå still när det är halt å när hon väl får gå faktiskt tar skänkel.
Sen har hon börjat med något nytt i högervarvet, i ena hörnan av ridhuset så bara viker hon huvudet åt vänster å tänker inte passera hörnan högerställd så då får man backa bandet å skritta förbi där å lägga volt i det hörnen :)

Sen har jag även övat skritt.galopp.skritt.galopp å detta för att hon ska slippa slängtrava in i galoppen och för att stärka sig då hon fortfarande korsgalopperar framförallt i högervarvet men även ibland i vänstervarvet.

Är okej nöjd med dagens pass, fick inte riktigt igenom halterna som jag ville då hon gärna kör upp huvudet å ångar på istället.. men allt är ju tränings sak.

Jag rider aldrig mer än 30 minuter på min häst å då räknar jag med fram och avskrittning i 15-20 min så nästan så att jag travar å galoppar i 10 min max för att inte köra slut på henne.



Kommentarer
Nina

Kul att läsa, har nästan glömt hur det var att ha unghäst.Det är roligt att hon blir starkare men då brukar dom också orka att busa mer. Hoppas Mollie inte gör det !

2012-02-21 @ 16:21:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0