inställd tävling = hundträning

Ja som min rubrik låter så blev det idag..

Jag åkte med hundarna till Anna där vi var hela 15 st personer idag, tror vi tog rekord i mest personer på vår träning ;) det börjar bli poppis med samt träning utan att det kostar..

Dagens träning började inte som jag tänkt mig då lucas gick upp i varv och började pipa innan jag var ens framme, typ 15 min innan började det gnällas av förväntan i bilen och så.. När jag kom fram bestämde jag mig för och ta ut Cola istället å låta Lucas ligga å yla i bilen för sig själv när vi gick iväg, å ja han ylade för allt vad han kunde över sitt missnöje att han inte fick komma.. Men sköter man sig inte så får man helt enkelt inte vara med. That´s the hard life..

Cola fick en enkel markering tillsammans med det övriga nybörjar gänget å va rätt glad för det ;) sen när vi gjort det å suttit där en stund gick jag tillbaka till bilarna och tog ut Lucas som faktiskt tystnat. Sen fick ha öva fotgående hela vägen ner till de andra, å då prövade jag honom okopplad och gick lite stanna gick lite vände helt om å gick åt andra hållet å så höll jag på hela vägen ner inkl. hundmöte av två andra ynglingar som skulle till bilen eller bara lugna ner sig. Lucas är faktiskt ritkgit duktig på stadga och går korekt vid min sida och uppförsig väldigt väl kring mina fötter vid fotgående utan å hålla på med trams å godis..

Väl när vi kom fram fick vi köra på en gång vilket kändes bra då hann han inte gå upp i varv igen genom att sitta passivt, fick ett skott och skickade honom på det, något överladdad ;) men han fick bränna av och kom duktigt in med apporten! Sen fick vi ett till skott och då vände jag ifrån den gick några steg åt annat håll och vände sedan upp och skicka och åter igen gjorde han ett bra arbete, lite slarv vid avlämning men inget å bli irriterad för eller så utan bara rycka lite på axlarna å tänka det tar vi nästa gång ;) han kommer iallafall rakt in nu och tramsar inte med å springa iväg eller sånt utan han sätter sig vid min vänster sida och oftast håller i tills jag tar den så man får vara nöjd med det lilla!

Vi satt i skuggan en stund å hade passiv träning, där det hände grejer och det sköts.. sen gick jag tillbaka dit där markeringarna skutits å skulle skicka på dolt linjetag men lucas hade lite svårt med fokus å tog egna små vägar så vi påminde honom om vart han skulle å då hade han koll, fick en till dåld och han tveka lite men lyssnade ändå på mitt ut och hade en lyckad övning! duktig hund!

Efter det så hade vi lagt ett litet närsök så då fick han hämta in 3 st som var kvar, den där hunden älskar verkligen närsök, haha det är så kul å se hur han verkligen kämpar för å hitta och ligger i och jobbar i det lilla området!

Sen la vi ut ett målområde med massa dummys, Lucas satt snällt utan koppel och kollade på när de kastades så jag känner att där kan jag verkligen lita på honom och ge honom det förtroendet att han inte skulle knalla bara för att jag sitter 1 meter bakom, sen fick Lucas snällt vänta på sin tur då väldigt många hundar körde före honom. Han va lite stressad å pep men jag gav honom inga uppgifter utan sa bara lugnt åt honom när det blev förmycket att jag inte tyckte hans betende var ok, men annars brydde jag mig inte om det.
När det väl var hans tur kändes det som om orken var slut att koppla på hjärnan, borde kanske brytit där men jag gav mig på det iallafall och skickade honom å han for iväg när han var i rätt område så la jag på närsök å då slog det slint i huvudet å han trodde det var inkallning och kom tillbaka, blev lite tokigt två gånger så då gick jag ut och påminde honom om var de hamnat och skickade ut honom sen igen, det var ett svårt område för honom men tillslut hitta han en och kom hem med den :)

Å ett obligatoriskt bad blev det oxå innan fikat, åå va han älskar å bada <3

Efter fikat blev det oxå skott med markering, då fick han faktiskt sin kanin dummy på den markeringen och han tog den precis som vad som helst vilket kändes jätte skööönt! jag blev så glad så Anna fick ryta till på mig för när jag blir glad blir det lite flamsigt så ajja bajja.. Det är det som e så bra och träna med andra för de ser saker som man själv inte ser och kan ge tips där och då det händer, Anna är ju inte rädd för och säga till mig heller vilket är bra.. Nu känner vi varandra så pass väl att hon vet att jag kan ta det. vissa tränare passar jag ju inte med å då kan det bli lite krock.. men när Anna säger nått så tar jag åt mig och vet att oj då, ja hon har rätt.

Det sista för dagen var att få en apport skjuten dummy som oxå varit lite problem antagligen för att han e ovan och det luktar krut samt e en annan typ av dummy så han har inte riktigt fattat att det är den han ska jobba hem, så vi sköt rakt ut på ängen utan nån referenspunkt och så fick han ligga i och jobba, han hitta den tog med sig den in och gjorde en perfekt avlämning rakt frammifrån så då nöjde jag mig för dagen! Man slutar när det är på topp helt enkelt!

När jag väl kom hem tyckte Lucas att vi kunde hitta på mer.. suck energin e det inget fel på i den hunden, han stod förundrat vid soffan å kolla på mig å cola som att hallååå soffpotatisar kan vi inte hitta på nått.. cola å jag dog å somna oavsett va den lilla skiten tyckte!

Nu måste jag tina fågel så vi kan börja med vilt på riktigt :) yeah! jag vill ju så gärna starta ett jakt prov i år med vilt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0