bett..

Alla har vi våra olika träns och bett..

Jag rider Mollie på vanligt 2 delat bett, med martingall å "handtag" på tyglarna när jag hoppar, det är ju typ det mildaste du kan ha och sådär..

Men när jag red tävlingshäst så kunde jag variera med olika bett, både med hävstång å vanliga samt hackamore.. Jag tänker att visa verkligen kör på det där med att man måste kunna rida alla hästar på tvådelat bett å göra den lydig osv osv.. men så sitter de där sen sliter å drar i det tvådelade utan någon respons, då borde ju det bettet bli skarpare än kanske ett bett med lite hävstång som du inte behöver ta i så mkt..

Jag funderar ibland på att jag skulle vilja ha ett litet skarpare bett på mollie i framförallt övergångar då hon blir väldigt istadig å inte vill ta halv halter, då borde det ju egentligen vara bättre med ett lite skarpare bett men som man knappt behöver ta i för å få en respons.. svår balansgång det där.

All styrka sitter ju egentligen i ryttarens armar å händer för vilket bett som är skarpt å inte..

Vad tycker du?



Kommentarer
Lisa-ZIRGIS.BLOGG.SE

Bara hästen trivs på bettet tycker jag det mesta är okej :)

Dock är jag väldigt mycket för milda bett, och det ska man ju sträva mot oxå!

2012-05-23 @ 22:10:41
URL: http://zirgis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0