Lördag lägersdag 1

Jag har varit på Svenska Spaniel och Retriever Klubbens ungdomsläger på Tullgarn.

Jag va lite trött efter att ha jobbat kväll på Carins restaurang på fredagkvällen så jag hade tänkt å gå upp tidigt slutade i panik packning å sådär.. suck som vanligt ute i sista sekund, men när jag låste min dörr till hemmet så tänkte jag att Hundarna är med och det är ju det viktigaste resten går å lösa.. men å glömma lucas hemma hade ju inte varit nån hitt ;) haha..

Samling kl 9 på Trosa havsbads camping, alltid lika spännande att träffa alla lägerdeltagare lite som när man va liten å åkte på ridläger.. men kände igen 3 st iallafall från 2009 läger.
Vi fikade och gick igenom helgens alla aktiviteter, Cola va med å mingla vid fikabordet :) hon har verkligen fyllt upp rollen som mingeldam å sällskap :)

Där efter gick jag en promenad med hundarna innan jag la in Cola i buren och vi träffade dagens två instruktörer, där vi gick igenom vilka vi var och våra hundar vad vi hade för problem vad som gick bra och vad vi ville träna på. Jag ville ju gärna lägga lite tid på närsöks övningar då jag håller på och lär in det :)

Sen okupera vi en bit av en grusparkering med lite tjocka trästammar å gräs vid sidan om, där började vi med lydnad.. Fotgående med och utan störning, sitt stanna kvar och även inkallning. Lucas e ju duktig på sånna saker då vi övat mkt på just sånt! det är ju viktigt att stall hunden vet att när det är sitt stanna kvar för att det kommer en häst å liknande så ska det bara fungera, å det gjorde det.

Sen körde vi lite närsöks övning vilket jag blev glad för, vi började med de unga hundarna att lägga pyttesmå dummys under magen på hunden å lägga till signalen.. Lucas är ju tyvärr lite för "lydig" å sitter snällt stilla å väntar på mina röskomandon och fattar inte att signalen är att han ska leta nära.. men det är bara å ha tålamod å drilla på med sin lilla melodi.. jag får även inte använda händerna, vilket han oxå kan.. för den dagen vi är i en terräng där han inte ser hela mig utan måste gå på min pipa så kan han inte bara gå efter händerna.. men nu har jag iaf en bra övning och försöka med..

Sen fick vi en annan övning för å öva linjetag, där la vi ut dummys i en 3kant, så först la vi en i ett hörn, gick ca 25 meter å la en där och sen gick vi ca 25 meter igen å där la vi en till sen gick vi tillabaka där vi la första och ställde oss framför den för att skicka på den vi la ut som nummer två.. lucas var lite störd av den som låg bakom så först ville han ha den å tog den haha, dåligt av mig och inte vara mer noggran, jag slarvar otroligt mycket och det syns på hunden vilket är riktigt lärorikt å bra för mig och se, slarvar jag så tar han egna beslut. Så när jag gjorde det ordentligt så sprang han till den han skulle :) sen var det fotgående löst till där vi hämtade den dummyn och där ifrån skulle vi skicka på den som vi la ut sist, då försökte jag fuska genom att skicka honom lite snett bort ifrån den han hade mkt dragning till men där fick jag skäll å rätade upp oss och skicka, det gick ju strålande så jag får helt enkelt lära rätt från början.. sen gick vi då vidare fotgående till det hörnet där vi hämtat sist å skulle där ifrån skicka på den sista dummyn som jag la ut först å den han försökt ta tidigare, det gjorde han super :)
 
Här är en bild så ni ska förstå:

Vid stora A lägg ut den första, vid stora B lägg ut den andra och vid stora C lägg ut den tredje, gå tillbaka till A, skicka på B, gå till B och skicka till C, gå till C å skicka till A.

Sen när man har en hund som kommit längre kan man börja lägga in stopsignal vid t.ex. en liten bokstav å skicka åt en annan dummy osv.. jag ska använda mig mkt av denna övning då har har störningar men övar raka linjer :)

Sen fick vi rast.. så jag gick å bada vovvarna innan vi lasta in oss i bilen å åkte mot Tullgarn slott där det var 3dagars hundutställnig och mässa :)
Där tog vi lunch vid en av WT rutorna, så vi kunde se lite av några hundar jobba i lag och stöta på svårigheter. mycket roligt å spännande å se äldre hundar med mkt erfarenhet!

Sen gled vi runt på mässan ett tag, jag fönstershoppade mest men köpte två nya koppel till vovvarna, Cola fick rosa å Lucas blått så klart.
Efter detta kollade vi på finalen av WT lagklassen det var mkt roligt och se! Det pangades mkt men lucas satt vid sidan av å bara markerade vart dummysarna hamna, :) han e rolig han! utifall de behövde hjälp så visste han var dem var..

Efter vi kollat på finalen blev det lite träning igen, denna gång skulle vi träna på markering och öka avstånden så hundarna börjar gå längre ut och leta men med ett staket ivägen som de skulle hoppa elelr krypa under.'
Så föst fick man en enkel markering och skicka hunden på och undertiden den sprang ut så skulle man backa ca 5 meter, sen ta emot hunden och få en till enkel markering och även denna gång backa 5 meter å samma sak på den sista markeringen så efter 3 markeringar hade man backat ca 15 meter.. lucas va sååå duktig, han kröp under staketet å fixade det galant med klockrena avlämningar!! sista gången kom han av sig lite men hittade tillbaka till området utan astt nån sa något å sen kom han lika glatt som vanligt med även den sista :)

Det blev middag sen på campingen med både varm mat å glass :) men vi var allt bra trötta!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0