inför en tävling

Hur laddar jag upp in för tävling?

Ja, det är lite olika med olika hästar såklart.
Med min förra tävlingshäst Lilleman som var van vid tävlingslivet och sådär han fick ju såklart gå ordentligt pass dagen innan för å vara mjuk å följsam.
Med Mollie är det nästan bara att få röra ett par varv på sig, ibland bara lätt longering eller några varv i trav på mjuka spår så hon orkar ta sig igenom tävlingsdagen dan efter.

Jag låter aldrig hästarna vila dagen innan en tävling, vill verkligen känna att det mesta stämmer dagen innan hemma å att de är mjuka i kroppen inför en tävling. Är hästen stel dagen innan kanske man ska lägga stor energi på att skritta fram länge dagen efter å sånt kan jag ju inte se om jag låter den stå dagen innan. Eller om det är något som dyker upp innan så kan jag ta tag i problemet hemma å kanske lösa det inför morgondagens tävling

Med Mollie så försöker jag ju longera på tävlingsplatsen annars gör jag det hemma innan jag åker till tävlingen.

Jag försöker alltid att lägga mig tidigt dagen innan tävling för å vara så utvilad som möjligt men ibland så händer det att jag blir uppe länge iallafall..

Hur gör du för en bra uppladdning med hästen?

Hur gör jag för att få med mig allt?

Jag har ingen packlista, utan är duktig på å få med mig allt eller ja asså sånt som inte är livsnödvändigt har väll glömts ibland.. det har hänt att en sadelgjord legat kvar hemma, papperna på hästen som jag fått åkt å hämtat när jag åkt från stallet å kameran har blivit kvar hemma å såklart pengar.. men annars är jag faktiskt ganska duktig på å få med mig det som behövs..

Hur gör du för å få med dig allt till tävling?

Hur ser det ut på tävlingsdagen?

Jag försöker alltid ha med mig någon hästvan människa som kan min häst och mig, oftast är det Madde som åker med mig nu förtiden, vi har ett bra samspel och hon vet precis hur jag vill ha det :)
När jag kommer fram visar jag papperna å går banan, sen beror det ju alltid på om man kommer å det är en pågående klass osv.. men just nu rider ju jag bebisklasser så då är vi ju alltid där först :)
De två gånger jag startat har jag ju fått longera innan start vilket har varit kanon för mig å min lilla pigga häst.

Jag sadlar å sånt själv för att jag vill att saker å ting ska sitta som jag alltid sätter dem, det kan alltid bli fel å då äre bättre att det är jag som gjort fel å inte nån annan.. då ligger lixsom skulden på mig, sen när jag var yngre så åkte ju mamma å pappa med å de visste inte hur sakerna skulle sitta så då är jag van att jag gör det själv.

Jag är alltid väldigt nervös inför första klassen, men det släpper alltid när jag kommit upp på hästen, eller ja redan när jag sadlar så försvinner det. Så att jag lägger all fokus på det jag gör å glömmer av nervositeten, tror det är rätt bra.. Att vara nervös på rätt sätt innan å sen bara släppa det å gå rakt in för tävling.

När jag hoppat en klass så resonerar jag med mig själv, madde å säkert en å annan via telefon hur klassen gick, vad jag var nöjd med å vad jag kunde gjort bättre. Lastar in hästen å låter henne få lite mat å vatten! Ett tips på tävling är att lära hästen redan hemma att dricka ur hink så slipper man problemet på tävling.. mollie e så duktigt på å dricka på tävling!! Jag själv e rätt dålig på å äta på tävling å så, jag måste bli bätte på det!
Med mollie så hoppar jag nästan inte fram till klass 2 allt för å spara på energin.. i söndags så hoppade jag inte fram utan skrittade å travade fram henne inför klass 2 å det gick riktigt bra det med :)

Hur gör du på tävlingsplatsen?

När tävlingen e slut:
När jag kommit hem lastar jag ur hästen å ser till så hon får komma in i nymockad box så fixar jag med allt runt omkring så som att dumpa alla saker i stallet å sånt. Jag e rätt dålig på å smörja, eller jag smörjer typ aldrig vilket heller inte är sådär jättebra..
Sen e man slut för dagen :)

Skriv lite om din tävlings uppladdning å dag :) vore kul å veta!



Kommentarer
NellieB

Sv. Tack för tipset. Hon fick Kotledsinflammation i slutet av nov. Sen har vi haft långa vägen. Veckor m skritt för hand. Sen bara skritt på rakt spår. Mkt ute i skog å grusvägar i flera veckor. Många veckor m bara dressyr å mark arbete till mitten av april. Starta pay n jum LC och LB. Nolla i båda. Sen LC och vinst. LC igen och andra plats. Hoppa LB LA hemma. Testa två LA i flyinge...ute i båda. Avanmält alla framåt och starta nu LB och LB+5. Hon känns fräsch...men tittig. D va hon aldrig innan. Hon litar inte på mej. Kanske min ridning på tre hästar gör min ridning kass oxå. Så nu ska vi terräng hoppa på onsdag för att stärka banden. Va tror du om d?

Vi får rulla på lc, LB, LB +5 tills d släpper. Hon ska till en massör oxå. Va tror d om d?

Kram å nattinatti

2012-05-21 @ 23:37:19
URL: http://Nellieberntsson.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0