Apportering

Här kommer en enkel beskrivning om olika termer inom apportering:
 
Dummy
Dummy är en apport, den är ofta gjort på Canvastyg med granulat som innehåll(så den kan flyta på vatten) sen är det olika på banden, denna på bilden har en pinne på slutet.
 
Visselpipa
 
Visselpipa är ett viktigt verktyg, den har man olika komandon med. Jag har en för inkallning, en stopsignal och en närsöks signal. Dessa finns det olika sett att lära in. Att lära inkallning är enkelt, du använder din inkallnings ton t.ex. när hunden är valp och ska få mat då kommer den förknippa pipan med något positivt sen kan man börja ute på promenaden att kalla in med pipan. Jag har en retriever pipa med tonart 211 ½ t
 
Markering
Markering är när hund och förare står och ser när apporten kastas och landar. Hunden får ett komando jag säger Apport eller Lucas då får han hämta den. Svårigheten i detta är att få hunden att sitta kvar då det är triggande när det kastas iväg samt ha hunden fokuserad på vart den landrar. Man kan även öka svårigheten med att ha dubbelmarkering då kastas två dummysar ut samtidigt på två olika ställen, hunden tar oftast den dummy som landar sist och är färskast i minnet, det gäller att den sen kommer ihåg vart den andra hamna när den lämnat av den första.
 
Linjetag
Linjetag är när man lagt ut en dummy som hunden inte sett du sätter hunden i en rak linje mot apporten böjer på knäna och pekar med valfri hand och säg ut, hunden ska då gå på rak linje ut och jag väljer sen att stoppa min hund och ge närsöks signal så den inte springer förbi den, vissa hundar har slagit på näsan och kan känna av själva när de närmar sig och sänker då atomatiskt hastigheten. Svårigheten i detta är att hunden faktiskt inte vet om det finns något där ute och för att lära in detta har jag tagit hjälp av en väg och först låtit lucas se apportern skickat ut och gjort det flera flera gånger sen har jag sakta men säkert flyttat apporten längre och längre ifrån oss så han får längre avstånd till den och tillslut kanske jag står på en väg med en backe och ställer dummyn där backen avtar så han inte ser den och där efter övar in dolt.

(cola och jag förra våren)
 
Närsök
Det är när man har små dummys, lägger dem gömda och hunden får arbeta med näsan och inte någon hög hastighet. När en hund är i rätt område lägger man på en signal med visselpipan att i detta område ska du leta i. En rolig men svår aktivitet, det krävs att hunden förstår signalen och inte flyter iväg ut ur området.
 
Sök
Hunden ska arbeta självständigt och söka av ett område utan att störa för mycket mark. Du får inte hjälpa hunden utan bara skicka ut den på komandot sök.
 
Dirigering
Det är när man styr hunden, det kan se olika ut du kan få en markering och skicka hunden på den blås stop och så finns det en dold dummy åt höger då måste du lära hunden höger istället och den ska då lyssna på dig och gå på det dolda istället för att ta markeringen som den sett. Detta är något man får träna fram och varför man övar in detta är ifall du är på jakt och det skjuts en fågel den är död och du skickar hunden på vägen ut mot den döda fågeln har skytten fått en dålig träff på en annan fågel som är skadeskjuten (den lever men lider) då är det viktigt att få in den skadade fågeln före den döda, en skadad fågel kan även springa iväg och gömma sig då behöver du en närsöks signal. Enkalste övningen för detta är "klockan" du lägger ut Dummys kl 3, 9 och 12 där du nöter in höger och vänster samt "ut", ut i denna bemärkelse är att hunden ska forsätta ut på den väg den va på. Ni såg film igår, man skickar hunden rakt ut och blåser stop sedan kan du välja om den ska gå höger,vänster eller fortsätta ut. Ska den åt höger säger jag höger och visar med armen och kroppen, ska den åt vänster så kör jag med vänster, ska den fortsätta höjer jag bägge händerna knutna över huvudet öppnar upp dem och sedan säger ut, han får alltså inte gå förens jag öppnat mina händer och gett komandot annars kan han tjuvstarta när jag lyfter armarna.
 (Lucas går höger)
 
Nu har jag beskrivit lite de enklaste sakerna. Sen kommer det säker mer info..
men nu har ni koll när jag skriver att jag övat linje tag :)
och när jag övar sitt stanna kvar så kastar jag massa markeringar men hämtar dem själv eller ber cola hämta dem..
 
 
 
 


Kommentarer
Cissi o goldentrion

Tack för en bra beskrivning. :)

Svar: Kul att det kommit till nytta!
teamsommar.blogg.se

2013-11-03 @ 19:17:51
URL: http://mountainman.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0