beröm

Vi kör ett Beröm inlägg.
 
Lilla landet lagom är dåliga på att berömma sig själva, det är nästan lite tabu att säga jag är bra! Då klassas man som Divig.. Titta på Zlatan, han är en av världens bästa fotbollspelare, han vet det. Han uppfattas som dryg och divig, mest för att han är självgod och vet att han är grym.
 
Men jag vet själv att jag är super dålig på att berömma mig själv, jag tänker ofta jag kunde gjort bättre.. Samtigit så ja jag kunde gjort bättre en annan dag men just idag har jag presterat det bästa jag kunde för dagen. Jag säger alltid att det är mina djur som gjort ett bra jobb och att jag själv inte tillfört så mycket. jag har ganska dålig självkänsla, mitt självförtroende är bra men självkänslan är inte så bra.
Att reda ut begreppen självförtroende är för mig att man är öppen, social och vågar pröva saker, man är stark utåt, man försöker prestera. Att ha dålig självkänsla är för mig när man hela tiden tänker jag kunde gjort bättre inget är bra nog, man ser sig själv misslyckas hela tiden (även om andra inte tycker det), man tror inte man kan något och om det skulle gå bra så är det någonannans förtjänst. Man kan aldrig ge sig själv kred.
 
En klassisk mig är att åka på en tävling och känna att man är på topp, det kommer gå jättebra idag man är laddad. Sen hoppar man banan och får rosett då kan jag alltid hitta något i rundan som är dåligt, jag är aldrig nöjd utan hästen gjorde ett bra jobb och räddad mig till en rosett min prestation var urdålig.
 
Men då sa en vän till mig, du har bra material och jobba med men tänk på en sak. Uppfödrare kan ta fram bra djur men det måste finnas en förare/ryttare som kan förvalta och utveckla dessa individer och det har inte dom gjort utan det har du gjort. Du har tagit den första galoppen på din häst, du har skickat lucas på sin första markering. Du har lagt ner tid och tankar kring dina djur, dom är itne där för att dom är bra individer, dom är där för du har gjort dem till det dom är och det ska du sträcka på dig och klappa dig själv på axeln för hade det haft en annan ägare kanske de inte alls kommit lika långt.
 
Så alla där ute, tänk till på vad ni gör bra i vardagen.. det är otroligt viktigt och jag glömmer lätt bort det men ju mer tiden går och jag tänker på det så har jag börjat tänka om. Att titta på vad var bra med det jag gjorde idag? och kan jag ta med mig det till nästa gång? på så vis har jag ökat på min självkänsla och börja tänka positivt kring min vardag, haka inte upp dig på det som gick dåligt då kommer du sänka dig själv till undergjorden utan titta istället på det du gjorde bra så kommer du nå trädtopparna istället.
 
Öka på självkänslan!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0