Lucas

Lucas ligger på så mkt hårdträning nu haha stackars lilla hund ;)
Nä men skämt och sido ska bli otroligt kul och se hur han utvecklas under veckan så tycker ni helt klart kan hänga med på denna resa om hur man får sin hund att bära vilt...
 
I morse tog jag ut dem i en stor hästhage nära mig, den är bra då det är stora ängar samtidigt lite skog och nått dike mer för att bryta av mark och även få längd på de olika momenten.
 
Började med ett sök på 6 dummys, lucas har aldrig gjort sök innan men han är väldigt självständig så han behöver nog bara få rutin..
 
La ut dem i rader som bilden nedan:
 
Blå är närmast oss på en äng, ena lila ligger precis på gränsen till liten kulle med skog och den andra på ängen de två sista är det först ett dike han ska passera och den ena ligger i skogen på en kulle.
 
han tog först in den blåa till vänster, sedan den svarta tll vänster, sen lila till höger, lila till vänster sedan fick tappade han tempo och yrade mest runt på de gamla ställerna (känns som orutin) så jag gick ut och hjälpte han med den blåa och sedan gick jag närmare den sista svarta och då hittade han den :)
Han gjorde ett bra jobb tycker jag :) men ska läsa på lite i biblen "retriever som apportör" i kväll och se om jag kan ändra ngt å så..
 
Efter det fick han en markering precis som det han misslyckades med igår högt gräs utan referenspunkt och det gick ju som en dans på rosor.. fan att jag glömde säga fokus igår..!! nå väl la öven en till markering i dungen med diket och så. den tog han oxå hur bra som helst!
 
Nöjde mig där och lekte lite med Milton innan vi åkte hem.
 
Sen på kvällen blev det träning igen för då hade jag hämtat lite fåglar i Tumba, två skator, en mås och en duva. La ut måsen först och lucas sprang ut å jag tänkte att jag inte skulle klalla på han och då la han sig på den vilket är en av problemet vid just vilt på honom.. fick springa ut och tala om att det är inte okej!..
gjorde om och kallade in när han var framme och då tog han den och kom med den dock droppa han den lite innan han är framme hos mig så när han är på väg in så backar jag för att han ska komma hela vägen..
 
sen fick han hämta skatan och det gick bra dock dåliga inlämingar, droppar dem 2 meter innan så något vi ska träna på i veckan är just att lämna vilt.. och itne rulla på dem såklart!
 
Så häng med på vår resa och se om vi kan få honom till att bli bra till nästa måndag :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0