kräsen?

Sitter och kolla hästannonser mest för skojs skull och inser att jag nog är väldigt väldigt kräsen över vad som är en "bra" häst och vad som är en riktigt bra häst!
 
Efter och ha ridit Mollie och sett mkt hästsar när jag jobbat i försäljninstall med bra hästar så har lixsom ribban höjts över vad som jag ser är en bra häst..
 
det är så många annonser det står "bra teknik" "unghäst med enastående teknik och kapacitet" osv.. så hoppar de typ "bra" om ens det.. om jag kollar på 20 annonser så är typ 1 bra och resten i mina ögon är vanliga svenssonshästar men som beskrivs som värsta klasshästen..
 
Jag tittar mkt på hur hästen hoppar med kroppen, om den får runda språng över hindret, att ryggen och halsen är den hösta punkten över hindret och inte nacken på hästen

Här är 2 bilder på det:
 
 
Här är exempel på hur jag inte vill att det ser ut:
 
 
Tycker att huvudet är för högt upp och att ryggarna sänks på dem och att de inte riktigt hoppar med avslappnad rygg och blir runda i sprången..
 
 
Sen gillar jag hästar som när de är över hindret flaggar upp med bakbenen, alltså vinklar dem uppåt för att komma över hindret istället för att bara dra dem uppåt..
ett klassiskt molliehopp:
 
Elithäst:
 
 
De finns inte så många hästar som har dessa egenskaper, att de hoppar med runda ryggar, försiktiga framben och vinklar bakbenen.. det är dom som jag anser är bra hästar, resten är de där som håller för 110-120 klasser och jag letar alltid efter det bästa materialet :)
 
Här är det bästa materialet för mig, lite svajigt med frambenen men den ryggen och de bakbenen så är hon perfektion i mina ögon..
 
 
Sen gillar jag att de har en bra och lite poppig galopp, alltså att det är tryck i den utan att den blir för studsig uppåt, sen vill jag ha att den galopperar på aktivt och har lätt för att komma upp i luften.
 
Men det är vad jag tycker är en bra och då menar jag ritkigt bra hopphäst, den som kommer komma långt med rätt ryttare och matchning..
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0