"bara en hund"

"Det är ju bara en hund"...
 
Det är inte bara en hund.. En hund kan se ut som en hårig sak på fyra ben som kräver uppmärksamhet, som skäller, fäller hår och måste gå ut med när det regnar, den drägglar och slabbar ut vatten över hela golvet, den kommer inte när man ropar eller drar i kopplet.
 
Det kan oxå vara ens bästa vän, ingen blir så glad som en hund blir när man kommer hem oavsett tid på dygnet eller hur länge man varit borta. Du kan ha tagit ett varv runt huset, den är lika glad för det som om du varit borta i 5 timmar. Den ifrågasätter aldrig varför vi ska göra saker, den följer alltid med glatt med vifftande svans på nya äventyr. Du kan prata med den och på något sätt i själen känns det som att den förstår, den förstår alla problem i världen. En hund kan känna av när du är sjuk, arg, glad eller ledsen. Vilken människa kan hjälpa dig om du har diabetets att säga till dig "ditt blodsocker är för högt, gör något åt det". Vilken människa vill gå vid din sida och vara dina ögon hela sitt liv för att hjälpa dig att hitta överallt när du själv inte ser? Vilken människa kan söka rätt på ett försvunnet barn med näsan?
 
En hund kan göra så mycket för en person, den känner av när man är ledsen sätter sig gärna vid din sida och buffar på din hand, den känner av när man är glad och ger glädje med hela kroppen och den vet när du är arg.
 
Hunden följer med en igenom livet, i motgångar och i framgång, den är där alla dagar om året i hela sitt liv. Den vill inget annat än att vara sin flock/familj till lags. Det är inte bara en hund. Det är en individ, med ett namn som ger än så mycket historier och minnen genom sitt liv.
 
Jag har min hund för att varje morgon när jag vaknar oavsett om det regnar eller snöar, det är kallt ute osv då står det någon vid sängkanten med sin leksak och är så glad över att jag äntligen har vaknat idag igen. Varje morgon, dag ut och dag in är han lika glad för att just jag har vaknat och vill dela dagen med honom. Jag älskar min hund för han vill alltid vara med mig, han vill alltid göra saker tillsammans med mig, han ifrågasätter inte varför jag är arg eller ledsen, han är där oavsett hur jag är. Han är inte bara en hund, han är en individ i mitt liv som får mig att skratta! Jag blir glad av honom och när vi jobbar så gör vi det tillsammans. Jag ser hur den unga hunde utvecklas och lär sig mer och mer för tiden, det som ena dagen inte fungerar kan nästa vecka vara hur enkelt som helst. Att lära sig tillit och förtroende med ett djur är så fantastiskt härligt och känna. Att min hund litar på mig och kommer försöka fast den egentligen inte vet om det finns något att jobba för, att komma så långt i träningen och i sin relation med sin hund är stärkande för ens egna själ.
 
Jag kan få en annan individ att lite på mig med små enkla ord är fantastiskt.
 
Att dela livet med en hund är att träna sig själv att komunicera på olika sätt och lära sig att detta gick inte hur ska jag få individen att förstå utan att bli arg eller besviken. Att hela tiden tänka om och ändra sig själv för en hund kan du inte ändra på, det krävs tålamod och att tänka om. Ingen hund är en annan lik! Samt att leva i nuet, det som hände för en kvart sen minns inte hunden, den läster av mitt kroppspråk.. Har vi misslyckats i en övning så kommer jag utsöndra osäkerhet och inte lita på oss, hunden känner det och kommer säkerligen göra misstag. De är individer och de är känsliga individer.
 
Det är inte bara en hund, det är en bästa vän!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0