-.-.-.-

 Nu lär jag skapa intriger men min blogg mina ord och såvidare... jag tycker såhär och du tycker säkert något annat.. men jag anser att detta är min blogg och blir du arg eller liknande så kan du sluta läsa..
 
Men jag är så trött på alla jävla snorungar i dagens samhälle, som får allt serverat på silverfat och äter med silversked. Jag får mycket saker och liknande av mina föräldrar men jag får jobba för det oxå, samt så har jag alltid jobbat sen jag var 14år har jag haft sommarjobb osv...
 
Men helt allvarligt jag ser så mycket barn idagens läge som fan får allt de pekar på, de ha de senaste sakerna på markanden allt från iphone till sadlar och grejer..  De finns dem som knappt mockar åt sina hästar för mamma eller pappa gör det.
 
Serriöst när jag var lite fick jag slita som ett djur på ridskolan för att kanske få skritta ut en ponny som höll på att sättas igång (jag ser typ aldrig barn under lovet stå och hjälpa till i stallet medans när jag var lite så var man där jämt oavsett väder eller vind så ville man inget annat än och få mocka,borsta å fixa när skolan var slut) Man var helt överlycklig om någon frågade ifall man ville åka med som hästskötare på tävling.
 
När jag äntligen fick ha en hyrponny så hamnade den längst ut på värmdö och sista 3km fick jag cykla för och komma fram. Hästen stod på bete och hade ingen box så oavesett om det regna elelr liknande så stod man där å fixade med sin häst.
Sen när jag fick nästa ponny så hamnade den oxå långt ut på värmdö, man fick åka buss och ibland gå typ 2½km för å komma fram i snöstorm, min mamma och pappa var aldrig med ute och mocka eller liknande utan jag fick sköta min ponny själv. De körde såklart till tävling när jag skulle iväg men annars så var det min ponny och mitt ansvar. Skulle den skos jag då ringde jag hovslagaren själv!! skulle den vaccineras ja då ringde jag veterinären själv..
Jag tog ansvar för min ponny 7 dagar i veckan och gick även i skolan... jag hade inga lyx saker, köpte träns på börjes i tingsryd för 150kr för pengar jag sparat...
 
Man kan tror att jag är avundsjuk på dagens barn och ungdomar men det är jag faktsikt  inte för jag har lärt mig ta ansvar över min ponny/häst, jag har lärt mig att man kan inte skita i sin häst för att en kompis vill träffas, att man har läxor eller det är dåligt väder osv. Hästen ska skötas varje dag oavsett om man är 10 år eller 48år har man skaffat sig djur så har man och då får man faktiskt planera efter det.
 
Min mamma har mockat åt mig 2 gånger under alla år som jag haft egen ponny/häst de 2 gångerna var när jag var på klassresa i 9an med skolan och när jag opererades i munnen men då satt jag på en pall och kollade på med morfin i kroppen och ett svullet ansikte. De är dom två gångerna min mamma har mockat åt mig. Hon står inte i stallet var och varannan dag för å hjälpa mig med något som jag valt att hålla på med, hon suportar på tävling och hjälper mig ekonomiskt men hon och min pappa har lärt mig en viktig sak som jag tycker de flesta barn och ungdomar inte får och det är att ta ansvar över sina djur, sin skolgång och planering oavsett om man somsagt är 11år eller 96år.
 
Sen har jag svårt för alla de barn och ungdommar som får svindyra saker oxå utan att de kämpat för det, jag jobbade halva sommaren när jag va 16år för att ha råd med en pikuer kavaj..
Jag sliter som ett djur för att kunna köpa en sadel till min häst som kostar typ 15.000kr.. jag tar ett extrapass för att kunna köpa en ny hjälm och får dra ner på internetkostnaden för att kunna ha en fin mobil..
Det är farligt å låta sina barn få dyra saker utan att veta vad de faktiskt har fått.. det komemr en dag då barnet ska bli vuxen och köpa saker själv..
 
hm ja nu har jag nog luftat min åsikt :)
Låt barn kämpa lite mer för saker det lönar sig i längden och har man skaffat sig ett djur ska man ta hand om det 7 dagar i veckan 365 dagar om året.. fast min medryttare har min häst så är jag t.ex. där iaf för och ta in henne från hagen ect..
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0