Bra teknik..

Tänkte skriva lite om bra hoppteknik och vad jag tycker är en bra hoppteknik...
 
Hästen ska såklart hoppa avspänt och med rund språngkurva samt använda ryggen.
 
När jag kollar på hästar oavsett om jag ska köpa, är på tävling eller kollar in kompisens häst så kollar jag mkt på hur hästen använder sin kropp och sina ben i varje språng! Samt att den ska vara lite arlärt i sitt rörelsemönster utan att bli spänd..
 
Bara för att den får 1 bra språng så är den kanske inte god nog för mina ögon ;)
Jag är otroligt kräsen, hästen ska vara perfekt i sin hoppning för att jag ska fastna för den numera.. har sett så mkt hästar i mina dagar på försäljninstall där jag jobbat osv, man inser tillslut att det finns några som har "det" resten är rätt medelmåtta... å en del helt kassa.
 
åter till ännet jag börjar med och kolla frambenen, vilken teknik har den?
Vi börjar med Ninja la silla
Den hästen tar ofta fram sina knän mot huvudet och viker in underbenen mot kroppen
 
Här har vi nästa häst, Mantovani min förra häst han har hängande framben och väljer istället att hoppa högre än och vika in frambenen, risken med denna teknik är ofta att hästen river med fram och att den inte får upp benen i tid. Den hoppar lite med för mkt bog framåt mer än att den rundar sig i rygen..  Jag vill inte ha en häst med hängande framben igen.. dock går det och träna upp hästens framben mkt mer än bakbenen...
Här har han övat upp sina framben och fått bättre teknik, han hoppar mer runt än på förra bilden och framben hänger inte lika mkt.
 
En till bild på Roffe:
 
Då kan vi enkelt konstatera att alla häster är olika oavsett om det är samma ryttare eller inte.. men jag tycker somsagt bäst om en häst som viker in frambenen å inte låter dem hänga.
 
Bakben då?
Det är nog egenltigen det viktigaste för det är svårt och träna att bakbenen blir bra, framben och bog kan man stärka och ändra på med olika hoppövningarna men bakbenen är svårare och påverka..
 
Här är en bild på Malin Baryard:
 
I språnget så vinklar hästen ut bakbenen för att komma över ordentligt och man kan ibland få en svans i ryggen..
 
Här är en häst som bara viker in bakbenen:
 
Jag gillar bäst när hästen viker in sina framben och vinklar ut sina bakben, det är det jag tittar på samt att den hoppar med rund rygg och inte sänkt rygg.
 
Caramias bakben:
 
Caramias framben:
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0