inlägg

Skrev och frågade vad ni ville läsa om och vilka som läser min blogg fick ifall lite respons här kommer en:
 
Anonym:
 
Skulle vara kul att veta hur du läger upp träningen för dina hästar/häst? :)
 
Svar:
Det är såklart olika för olika hästar men i grund och botten är jag mycket för att hästarna ska få återhämta sig efter hårda träningar och tävlingar. Jag jämför ofta mig själv med mina djur i träningen, springer man ett maraton så klart är man trött 1-2 dagar efter oftast är dag 2 efter ett hårt pass värst och sen är man på banan igen dag 3.
Så jag vill gärna att hästen skrittas och travas lite dagen efter en träning eller tävling och vilar dag en efter det.
 
När jag har haft min tävlingshäst så har han fått gå 6-7 dagar i veckan det är skillnad mot min 5åring som jag har nu hon går lite färre dagar alt mindre hårda pass.
 
Så om jag planerar en vecka med träning så skulle den se ut såhär:
Måndag - skritt och trav ute i skogen
Tisdag - Markarbete på banan
Onsdag - Hoppträning
Torsdag - skrittas ut i skogen
Fredag - vila
Lördag - Markarbete eller Longering
Söndag - Markarbete med bommar
 
Sen tycker jag det är viktigt med en ung häst att den även får tillgång till en period med längre vila, min häst växer på hösten så då får hon den vilan då istället för på sommaren.
 
Fortsätt fråga himla kul och svara samt så ger den en lite energi och idér
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0