Lucas

Vad händer med den där Lucas?
 
Jo mycket och ingenting..
Jag tränar för fullt framförallt på måndagar med specialsök för Nina på Lyckliga hundar!
 
Det är så roligt och spännade vad en hund kan känna av i doftform :)
 
Vi gick klart kurs och hoppade på kurs 2 på direkten, frågan är bara när kurs två är slut vad som blir nästa steg...
sen ska jag såklart träna och matcha honom inför FM och SM samt B-provs start :)
 
Åter till specialsöket..
Här har ni en sökbana, hunden ska lukta på alla burkar och peka ut det vi söker, enklaste är att hunden får lukta på en doft och sen gå igenom burkarna. Vi har lärt honom söka TE yellow lipton så då ska han när han hittar burken stå kvar med nästan mot den så kommer belöningen. Jag har även lärt honom att söka rätt på min bankdosa och då har jag massa andra elektroniksaker som störning i de andra burkarna.
 
Man kan även söka på en så kallad plattform
Hunden står framför dig och du kan flytta på burkarna som står på en slags skiva så när hunden hittar rätt så kastar man ner godis på rätta burken.
 Sen när hunden hittat burken ett par gången då flyttar man på skivan så den ändras vart rätt är..
 
Himla roligt och jag hoppas på att kunna bygga en egen sökbana hemma och trimma på :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0