Mål med Lucas

Vad är målen med Lucas för i år?
 
Mina uppsatta mål är att tävla SM för ungdomar i WT, Flatmästerskapen (WT) och sen utställning, samt B-provsjakt.
 
Jaktrpov och de olika mästerskapen är olika och krävs olika från hunden så här kommer en beskrivning:
 
SM och FM går i Working Test kallat WT. WT är ett test för hundar där man använder dummys (påsar med granulatfyllning) Du ska passera 4-5 olika ruter beroende på hur provet är upplagt, du kan få upp till 20 poäng per ruta. Ruternas poäng läggs sedan ihop och du ska ha så hög slutsumma som möjligt.
Det är en inofficiel tävling och det är inget som räknas egentligen utan mest träning för hunden. Det handlar även mycket om hur föraren arbetar med sin hund, det ska gärna vara lite mer stil och komunikation.
 
Lucas startade två WTn förra året ett med hela 14 poäng som totalsumma... ja det var inte vår dag kan man säga men vi fick pris ändå för mest tappra ekipage som trotts totalkaos där hunden fått hjärnsläpp så kämpade vi på och jag visade att jag är en god kompis med min hund fast det blev tokigt och det är så viktigt för mig att mina djur får göra fel och att vi tillsammans jobbar. Det är mitt fel om min hund inte förstår för då har jag inte tränat in sakerna rätt eller befäst dem och det kan jag inte straffa dem för.
Sen startade vi SM endast två veckor efter det provet och höjde våra poäng till 62! vilket var så kul, så då var vi med i matchen igen :)
 
Det finns 4 nivåer att starta i och det är unghundsklass (bara hundar i viss ålder får delta) , nybörjarklass, öppenklass och elit. Så när man når ett visst poäng i en klass vet inte hur många gånger så får man sen bli uppflyttad och då höjs svårighetsgraden.
 
Bprov (jaktprov) är ett officielt prov som räknas och syns på hundens meritlista.Här kan man jobba sig upp till ett jaktchampion om man är skicklig och tränar!
 
B prov går med vilt (fåglar och kanin är vanligast)
Här bedöms hundens jakt egenskaper den ska göra ett snabbt jobb och självständigt, man ska störa så lite som möjligt som förare och låta hunden arbeta själv(utan att den stör mark) den ska även bedömmas med upptag, snabbhet, simteknik och även hur den är när andra hundar jobbar. Varför man t.ex. bedömmer simteknik är för har man en hund som plaskar med framtassarna är risken att den stör och fåglarna försvinner samt så ser den ganska dåligt vart den är på väg.. Den ska ta alla typer av vilt utan att fundera, det är tyvärr rätt vanligt att vissa hundar inte tar nån typ av fågel osv..
Det är mycket lydnad och hunden ska gå fot längre sträckor med skott och liknande som störning, provet körs i ett till skillnad från ett WT när du gör en ruta och sen kan du vila lite tills nästa ruta. Hunden ska bära försiktigt och inte skada fågel.

Du kan sedan få 0 och då har hunden misslyckats med provet och det kan vara att den inte vill apportera vissa vilt, att den tuggat på en fågel, att den inte förstår uppgiften och inte hittar något vilt, att den stör och piper när annan hund jobbar, att den vägrar hoppa i vatten och hämta. sen finns det 3 2 1 det beror på hur hunden arbetat.. 1 är bäst då har den gjort allt tipp topp, 2 så kanske den har något enstaka misstag men visar ändå att den kan sitt jobb, 3 då kanske den har gjort fler misstag men ändå utfört arbetet. med misstag menar jag att den kanske har stannat på vägen in med en fågel och lagt ner den på marken och plockat om, att den kanske tar en längre väg till föraren m.m.
 
När du fått 2 st 1or i nybörjarklass kan du starta öppenklass tror det är 2 st 1or där med och sedan är det upp i elit och för att nå hela vägen till champion, måste man ha 3 st 1or i elit samt ett godkänt prov från riktig jakt med varmt vilt.
 
WT har vi kört förut och tränat mycket i år på både lydnad och olika moment. Jag behöver ev köra lite mer skott och linjetag så borde vi vara på banan...
 
Jaktrprov är svårare då jag tränat med för lite vilt så jag har börjat lätt nu med lite olika vilt och han är lite försiktigt men försöker ändå så där är det mest arbete med vilt, lydnad och arbete brevid annan hund som är viktigt inför det.
 
ja mer info kommer..
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0