Mat

Vad äter egentligen mina djur?
 
Vi börjar med Lucas och Cola.
Lucas är ju utställningshund så jag vill ha honom i god kondition och även bra pälskvalite
Jag har gett honom Eukanuba som valp men gick över till hills när han blev 1 år.
 
Hills är ett bra grundfoder och han får det som heter "Sensitiv skin" inte för att han har problem med huden men det är extra omega 3 och 6 i det som gör att han får bättre pälskvalite, så när han fäller hämtar sig hans kropp betydligt fortare än innan han fick Hills. När Lucas fäller eller blir smal så tillsätter jag Laxleverolja som går och köpa på vanliga djurbutiker i olika märken så jag har inte något specifikt märke..
Lucas är 2 ½ år och bygger fortfarande upp sin kropp så han kan ibland pendla i vikt så man får hålla koll :)
Han får ca 12dl om dagen :)
 
Cola är Lucas mamma, hon hänger bara med på ett hörn och äter samma foder, dock i mindre mängd ;)
 
Cara Mia
Ja hon kom som en tjock 3åring till mig för 2½ år sen, otroligt lättfödd häst från början sen har det pendlat otroligt mycket framförallt på hösten och våren. Hon är ju en pigg individ så jag försöker ge henne så lite havre/kraft som möjligt och massa hö istället.
Hon brukar börja växa i oktober/november då får hon fri tillgång till hösilage vilket brukar bli 20kg om dagen och müsli 0,5kg och mineraler om hon rids, Till våren brukar jag dra ner på höt och ge henne ca 14kg hö och 0.5kg müsli och mineraler. Under sommaren får hon gräs och ev lite müsli men framförallt mineraler!
 
Jag köper Mustang RS Müsli då den är havrefri och innehåller linfrökaka som är bra för magen och har bra värden med protein.
Sen får hon Pavos mineraler, dessa är otroligt bra med jämna värden och typ allt som behövs. det går även och köpa smara godiskakor till sommarbetet om man har svårt och ge hästen mineraler.
Nu i våras under uppbyggnad efter konvalisenten har hon även fått pavos muscelbuild som gett otroliga resultat!

Jag ger även ibland efter hårda pass eller på tävling Pavos Slobber mash detta är med lite havre i dock älskar min häst detta foder, man häller på varmt vatten och låter stå i tio min sen blir det som en härlig gröt ;) Toppen om man är på varm tävling och hästen dricker dåligt. Slobber har tagit över betforns funktion :)
 
Jag förespråkar Pavo framför alla andra foder, alla dagar i veckan! Dock är det lite dyrare än vanligt foder men man behöver inte ge samma mängd som du ger kraft då pavos foder är livsmedelsklassat så står det rätt värden på påsen eftersom det är klassat för människor och äta det.. i t.ex kraftfoder eller pellitrerat foder så vet man inte vad det innehåller eller vad det ens är i det. I pavos slobber så ser man hela majskorn osv.. Mustangs Müsli har nästan exakt samma världens som Pavos naturebest men prislappen är skillnad så har jag valt att från gå pavo just där men annars så köper jag allt från pavo.
 
Jag har prövat typ allt i hästfoderväg då jag hade en häst tidigare som va svår att hålla i hull och muskler, han fick alla möjliga foder och tillskott i omgångar men på honom hjälpte vanlig hedlig olivolja i maten samt fri tillgång till hösilage :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0