sova

Ska sova nu.
 
Brodda mollsan idag innan hundträningen, sen red medryttaren henne och hon har även badat henne :)
så gött..
 
Lucas va duktig idag på träningen, han fick verkligen jobba ordentigt idag med avstånd vilket är bra då han lite viker av när de bli längre sträckor.
 
Vi började med att stå i typ trekant jag och de två andra som tränade. sen kastade varje person dummy åt de andra så man fick öva på att skicka åt olika håll men även kasta å passivitet.
Otroligt roligt, vid stod på ett stort gräsfält med lite kullar, svårt för hundarna och ta fäste på något speciellt, de ser ju mer i bild än i 3d så om man kastar mot ett träd så har hunden lättare och springa till trädet än och bedömma avståndet utan trädet rakt ut på en åker.
Sen var det lite kullar oxå och där blir det svårt för hunden och avgöra vilken kull osv..
 
Lucas fick problem med den första lite grann då han vek av förtidigt men jobbade sig sen tillbaka.. han fick även stora problem med kullarna då han valde och gå till den första men skulle till den andra, det redde ut sig tillslut.
 
Sen fick jag skicka på långt linjetag och jag har aldrig gjort det innan på det avstånden och med så mkt störning å liknande innan. men första skicket så gjorde jag honom lite osäker så då kom han tillbaka igen och vi skickade om då gick det toppen och han va lite svajjande på slutet mot området men jobbade ändå på otroligt bra.
 
Sen fick vi hämta på ett längre avstånd mot ett litet berg, det gick så bra att skicka dit att jag glömde hjälpa honom nät han kom fram till området och där tappade jag honom då kom han tillbaka och blev lite osäker å fladdrig runt benen. men bara att lugna honom och göra om, den gången så hjälpte jag honom å det gick strålande.
 
Sen skulle vi köra ett närsök med störning av markering bakom närsöket, vi stötte på problem då lucas itne lyssnade på stoppsignal och jag fick springa ut å stoppa honom samt kalla in honom. Då prövade jag och skicka om honom samt sprang efter honom i skicket då fick han nån aha upplevelse samtidigt som han blev lite skärrad, han är en rätt mjuk kille så man får inte ge för mycket signaler och komandon samtidigt och man får inte heller bli arg när han inte vet vad som är fel då blir han så olycklig så när jag skulle skicka om honom den gången så ville han inte :( så då fick jag sätta mig ner och klappa på honom å tala om för honom att han är en sån duktig kille å sen försöka igen då gick det kalas, han stannade på stoppsignal och sökte på med närsöket.
 
Det är så viktigt med honom att man hela tiden är otroligt tydlig med vad man vill han vill verkligen vara till lags och när jag brister i att lära in honom saker eller varit otydlig med vad han ska göra så kan jag inte bli arg för han vet inte vad som förväntas av honom och det är lättare och knäcka honom än att bygga upp hans självförtroende. Däremot när han vet vad som gäller och skiter i det då kan jag bli arg men då blir han inte osäker heller efter en sån diskution, t.ex. kom vid inkallning och gör han itne det å jag går ut och stoppar honom å tallar om för honom att han gör fel sen kallar in då är han som vanligt för han vet att egentligen ska han lyssna vid inkallning..
 
Nå väl, för mig var det en nyttig träning då det visar att han blivit otroligt mycket mer lyhörd än tidigare, han vill lyckas och han vill göra ett bra arbete, jag måste vara tydlig och noggran som förare så arbetar vi tillsammans på ett mycket bättre sätt :) så även om jag idag slarvade så var det en nyttig träning där jag ser att ju tydligare jag är desto bättre går det.
 
ja i morgon är det runsten tävling! ska ladda med lite filmtitt på gamla tävlingar


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0