provstart

Måndag 30 septem.
 
Provdebut.
Jag var väldigt nervös när jag kom fram och bättre blev det itne då de 3 första hundarna åkt ut med 0:or.
Man kan få 1, 2, 3 och 0. 1 är toppbetyg typ MyckeVälGodkänt, 2 är nästan topp typ som VälGodkänt, 3 är Godkänt och 0 är IckeGodkänt.
 
Provet var upplagt rakt ut i skogen (inte optimalt att man jagar rakt ut i skogen..) där fick man ett sök på 6 vilt, sedan gick man fot en bit och skulle skicka hunden på riktat närsök i genom lite skog och sedan ner i vattenkanten på 2 änder, efter det fotgående ca 25 meter i kuperad terräng och där få en markering på land sedan två markeringar i vatten/vass och sedan en markering till på land. Allt var som sagt rakt ut i skogen ingen öppen yta utan svårt och se.
 
Jag tog ut Lucas och provapporterade mitt vilt och det gick lika bra som på söndagen och inte ännu bättre så det kändes ändå rätt ok. av 12 hundar hade iaf 4 tagit sig egenom så tänkte att detta kan ju gå bra.. men tyvärr blev det inte så.
 
Precis som alla de andra 12 hundarna åkte Lucas ut på den första grejen, söket.. han gick ut i högt tempo hittade truten och tog den inte sedan hitta han kajan och tog den inte och sen stannade han vid haren och stod och titta på mig typ som nu har jag ju vista 3 ställen kom och hämta.. jag var otroligt klyven för jag vet inte vad som hände, jag trodde han skulle ta något men han gjorde inte det och varför vet jag inte.
 
av 16 hundar kom 5 igenom provet resten åkte ut på söket pga. viltvägran eller att de knäckte viltet.. Så man funderar ju på om det var något galet.. jag tror att om jag fått en markering som första hade han nog hämtat det och sedan kunde jag nog gått på söket.. men men jag får bara träna ännu mer till nästa år!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0