Smålandsträning

Fredag 27 sept.
 
Morgonpass
Jag och Alexandra tog ut våra hundar för lite träning egentligen skulle vi haft vilt men så blev det inte.. vi började med linjetag på 3 målområden som vi la ut med ca 60-80meters avstånd och lite kuperad terräng. När vi lagt ut dem fick jag en markering bakåt som vi hämtade in och sedan fick jag skicka på första linjetaget.
 
Han var snabb ut och gjorde ett toppen jobb. Sen fick vi vänta på att Alexandra skicka sin hund som och va duktig. Efter det skickade jag på nr 2 och där kom tyvärr ett byte av dummy vilket var lite trist men det händer bara ibland på Lucas så än så länge är itne det ett fast betende så får trimma lite på det..
 
Vi skickade även på sista vilket han gjorde bra.
 
Vi fick sedan markeringar i svår mark som var lite klurig och Lucas håller hög fart och glömmer koppla på näsan i början så först blir det lite spring men när han väl bromsar och börjar fokusera så jobbar han riktigt bra. vi fick även några dubbelmarkeringar som han löste fint.
 
Vi la ut ett närsök med tennisbollar och skickade på uttecken och det är svårt tycker Lucas, han är även där lite ivrig och springer förbi dem.. men med lite tålamod så hittar han den, nr 2 var betyudligt svårare då han tyckte att här har jag redan varit och kämpat som tusen och flyter ut från området så vi måste öva på att han ska hålla sig kvar i områden där jag säger att det finns och jobba lite mer noggrant. han hittade inte nr 2 så tillslut fick vi kasta ut en boll åt honom så han får belöning för sitt arbete iaf..
 
Eftermiddagspass
Då var vi betydligt många fler :)
Det var Cristian, Claudia, Anneli, Lisa, Alexandra och jag på tärningen.
Vi la först ut ett målområde på ett fält och sedan gick vi över till nästa fält där vi stod på linje och Cristian gick ut och sköt ett skott kastade en markering in i skogsdunge med sten å fallna träd. Sedan vinkalde vi om linjen neråt och fick där ett nytt skott och en ny markering in i skogen (väldigt svårt för hundarna då kastaren var dåld då en kulle råka komma i vägen) sedan förflyttade vi oss ännu ett snäpp i linjen och fick ett sista skott och markering in en annan dunge.
 
Anneli fick skicka sin hund på första markeringen, Alexandra på den andra och Lisa på den tredje, när dom gjort det riktade jag upp Lucas mot målområdet vi lagt på det andra fältet och skickade på ett linjetag och alltså min hund är så fantastisk! Han for iväg som en kattapult och hämtade å kom in i samma hastighet det värmer i mitt hjärta och som vanligt så blev folk paffa över den fart han har :)
 
Sen bytte vi plats så jag hamnade sist i ledet och så fortsatte övningen men man bytte så olika personer hämtade på olika ställen och Lucas skötte sig väldigt bra, lyssnade på mina komandon och jobbade på över för väntan samt var även lugn under tiden det itne var hans tur att jobba vilket oxå varit ett problem tidigare.
 
Vi avslutade sedan med linjetag en gång till upp till målområdet på fältet dumt nog hade en dummy ramalt i ett hål och det var den sista så vi hade lite problem och få in den men han jobbade på i samma hastighet och samma glädje.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0