forts.

Dag 2
 

Jag bestämde mig redan dagen innan att jag behövde ändra på mitt sätt att hålla Lucas vid gruppen så jag tänkte att om han får vara först av alla hundar och sedan när han blir stressad så går jag där ifrån och lägger ut en dummy nån annan stans och han får jobba lite utanför gruppen i väntan så han aldrig hinner stressa upp sig och det ska bli inte bli tokigt.
Första övningen idag var att skicka på ett linjetag och sedan skicka på ut tecken samt stop signal.
skickade Lucas på linjetag han var snabb ut men påväg in så tramsa han lite och jag utan att tänka mig för gav då beröm med godis och då sa instruktören till mig att han kan bättre och då måste du höja ribban lite för han kommer annars fortsätta med dåliga inlämningar om du hakar på hans flams..
 
Sedan satte jag honom ner med ryggen emot där dummyn låg, backa själv och står alltså mitt emot honom sen skickar på ut. han var lite tveksam men gick iväg efter andra komandot sen skulle jag blåsa stopp och det gick oxå bra han satte sig ner men när jag sa "bra" då reste han sig upp och då fick jag kalla in honom och göra om. Då hände samma sak igen så vi fick kalla in honom och påminna honom lite med positiv påminnelse att ett stop är ett stop och sitt still.. när  vi repiterat detta två gånger gjorde vi om övningen och då satt både stoppet och avlämningarna två gånger..
 
Jag var ganska nöjd, satt en stund i skuggan men han blev lite pipig då tog jag honom med mig gick en bit och övade fotgående och följsamhet sedan la jag ut en dummy och gjorde om övningen med ut tecken 2 gånger sedan gick jag tillbaka och satte mig med gruppen.. väntade en stund och gjorde om samma sak bara för att påminna honom att håll dig lugn så får du jobba.
 
Lunch paus och bad i vattnet :)
 
Eftermiddagens övning var linjetag på tre olika ställen. Så först kastade vi ut på ett ställe, gick vidare till nästa ställe och kasta och sedan till punkt nr 3 ungefär som i en triangel. sedan gick vi tillbaka till mitten av trekanten och Sofie skickade Rally till punkt nr 1 och det gick bra :) Sedan fick Linnea skicka Ronja till punkt nr2 då den var närmast och enklast för hennes hund, undertiden dom skickade så gick Lucas upp i varv då vände jag mig bara om och gick ett par steg bakåt och stod med ryggen emot och varej gång han försökte pipa och vända sig om då försökte jag bara få tillbaka honom men ändå stå stilla själv och vänta ut han när han väl satte sig igen på rätt position och var tyst så fick han godis. Sedan vände jag mig och skulle skicka på punt nr 1, satte ner honom och hade på känn att han skulle gå till punkt nr 3 för där var vi sist och jag skickade honom och mitt i den raka linjen vek han såklart av åt nr 3 istället så fick bara kalla in honom och göra om.. tydlighet, jag måste verkligen vara tydlig och inte tänka han kommer ändå springa på fel för då sänder jag ut signalen, jag litar inte på dig och du kommer ändå göra som du vill å skicka halvdåligt så jag satte ner honom och satt ut handen och väntade det kändes som flera sekunder men säker bara nån sekund ;) sen skickade på ut och då gjorde han ett perfekt arbete! då kändes det mkt bättre.. sedan gick vi tillbaka och förbi punkt nr 3 och hamnade utanför trekanten för att skicka på punkt tre bakifrån istället.. Lucas fick vara först ut och han for iväg som en kattapult och gjorde igen ett toppen jobb valde kanske inte den bästa vägen in men han gjorde det bra utan och tramsa med avlämningen..
vi gick sedan tillbaka mot punt nr 1 för och skicka på punt nr 2. Jag satte honom ner och jag tänkte att jag ändå väntade ut honom men jag var ändå osäker på om han verkligen mindes vart han skulle och vad hände vid skicket? jo han gick rakt åt höger istället.. så jag kallade in satte tillbaka honom på samma plats andades och gjorde om höll koll på honom han ger så små signaler på vart han tänkte gå, man måste verkligen kolla in vart han tittar med ögonen, itne med huvudet för det håller han stilla men dit ögnen tittar dit är han på väg och udner den lilla stunden jag kolla så sitter han och flackar med blicken åt olika håll men om jag bara håller kvar min hand undertiden han funderar på om jag verkligen har koll eller om han ska gå åt höger eller vänster så måste jag vänta ut honom och fortsätta vara tydlig med min hand när jag ser att han litar på mig och jag skickar honom så är han där till 100% och gör ett perfekt arbete.
 
Efter det fick vi gå och vila då var han tyst och nöjd så jag behövde inte gå från gruppen något mer den dagen vilket oxå var en vinst.
 
Sen tacka vi av för dagen och jag tog mina trötta hundar och satte mig i bilen, för milton har faktiskt varit med i helgen men han har man knappt märkt av han är raka motsattsen av Lucas, han finner sig i sin uppgift typ sova och vara snäll :) duktig bebis hund!!
 
Satt mig i bilen och tänkte att jag inte var så nöjd över helgen.. Att det inte gått så där superbra som jag vill att det ska göra och så började jag tänka vad är problemet. Vad är det exakt jag inte är nöjd med jo att han piper och inte lyssnar, varför piper han? varför lyssnar han inte? jo piper gör han pga stress och vad är det som är stressande i miljön av gruppträning (han gör ju inte detta om man tränar hemma själv) han är på ny mark, med nya hundar och förare det är andra hundar i gruppen som kanske oxå är stressade fast de är tysta men sen började jag fundera lite till.. Jag är aldrig nöjd, aldrig riktigt nöjd det finns alltid något jag tänker detta kunde gått bättre när jag lämnar platsen jag precis varit på vad utsöndrar jag då till min hund även om jag berömt honom och kanske han fått bollen eller en godis så säger ändå mitt kroppspråk jag är inte nöjd men han förstår ju itne vad jag itne är nöjd med utan då sätter jag mig på pallen med honom tillsammans med de andra i gruppen och är itne nöjd innerst inne och han blir ju då stressad tror jag av att han känner mitt missnöje och då blir stressad. Om jag är missnöjd med något hemma i min träning så sätter jag mig ju inte ner i skogen och väntar en stund men jag tror om jag gör det så skulle han nog börja pipa av stressen att jag inte är nöjd och han kan inte göra något åt det. Sen funderade jag på vad är det jag är missnöjd över? vad är mina krav? är mina krav rimliga? Nä även om man inte ska jämföra med de andra hundarna så väljer jag ändå att göra det, Lucas är yngst av dem och han hänger med i  deras tempo, han är med i matchen bland öppenklass hundarna och har kommit otroligt långt på sina få år. Mina krav är att han ska göra det perfekt, han kan inte det kanske om 6 år när han är lika gammal som två av de andra hundarna.. Men idagens läge kan jag inte sätta pressen på honom att han ska vara perfekt och göra allt rumsrent för han måste få göra fel för att kunna göra rätt och hans missar är inte hela världen. Jag hade nog oxå varit stressad och uppgiven om min lärare alltid var missnöjd över något när jag försökt.. mitt missnöje smittar av sig på min hund och jag har gjort honom till den stressade och pipiga individ genom att gå ifrån en uppgift och tänka på vad som kunde blivit bättre.
 
Han är nog så frustrerad över att jag inte är nöjd och då blir det tillslut att han stänger av och itne litar på mig. Han litar itne på mig för han vet inte när han gjort allt perfekt..
 
Jag måste ändra mitt tankesätt och mig själv för att få ro i min hund! Han är värd det!!
Jag måste sluta tänka på detta kunde blivit bättre för det sänker mig och min hund, han blir stressad av att inte göra mig nöjd. Han vill vara till lags.
Sen kan man inte alltid vara nöjd om de gör stora misstag där de förväntas göra det som de är lärda men han är fortfarande en ung hund och han lär sig varje dag och under den tiden så måste jag tänka positivt.. att wow vilken rak linje jag fick eller wow vilket tempo han håller... jag måste ändra mitt fokus och jag tror då nån stans att han kommer slappna av och inte vara stressad över att jag inte är nöjd över vad det nu kan vara för när vi lämnat aktiviteten då har han ju släppt vad som hände och då måste jag oxå göra de.
 
Här har ni min svaga sida som hundförare, jag är besviken på mig själv att jag låtit det gå så långt och inte tänkt till men alla gör vi misstag och måste ibland ransaka oss själv jag fundera på varför är det så här, varför blir det inte bättre av olika metoder och träning. det finns alltid en anledning till att hunden gör som den gör, man måste bara reda ut vad som gått fel och i mitt fall så är det min inställning!
 
dax och ändra fortsättning följer!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0