Kantarell sök

i veckan var jag och hundarna på kantarellsök :)
 
Vi blev inbjudna att vara testpanel för två tjejer som är hundinstruktörer som höll på och utbilda sig till kantarellsöks instruktörer så jag och några andra ställde upp som korkade kursdumma :)
 
Först började vi med Lucas, han är ju som han är... "okej vad ska jag göra? lukta på svampen och markera den? ja men då gör jag det..." så var lixsom han klar på noterna tog 3 sekunder så kan man ju skicka ut honom i skogen på detta så vi tog Milton oxå för större utmaning för instruktörerna haha jo han försökte äta upp den 9 gånger sen greppade han oxå att man ska bara lukta på den och det gick ju bra om jag hade den i handen men la man ner den på¨backen fick man vara snabb med belöning annars försvinner kantarellen..
 
Dag två blev det mer att de ksulle söka i olika terränger och även när de hitta ne kantarell sätta sig och vänta på belöning. Lucas som gått specialsök blev lite förvirrad för han har lärt sig att om man hittar det man söker efter ska man stå med nosen tryckt mot föremålet tills godiset kommer så till en början lät jag honom hållas och göra så men efter ett tag insåg han att det blev ju jobbigt om jag var långt borta och satte sig och vänta vilket var kul..
Milton fick sitta passivt denna dag då han var lite pipig och jag vill att han lär sig att man är tyst när man inte jobbar..
 
Men nu får jag försöka ta ut Lucas snart igen och testa honom ute i skogen på annan plats om det fungerar!


Kommentarer
Ann

Ha ha ha Jag riktigt ser er tre på kantarellsöket.
Läser detta med ett stort leende. Kan ju berätta att jag också fått vara med som testperson vid kantarellsök - men jag fick bara springa och gömma svampen .....
Själv håller jag på att träna gubben på sök - han har kommit riktigt långt - han har blivit en j-el på att hitta svamp
Ann

2013-09-21 @ 20:54:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0