tom och trött

man känner sig alltid tom och trött efter en lång aktivitet med hund.. så jag ligger nu i soffan och försöker rensa tankarna kring helgens aktivitet.
man skulle vilja sova ett dygn nu! hundarna oxå när de väl kommer till ro.
jag har funderat väldigt ävldigt mycket efter detta läger och frågan är om jag ska skriva mina första känsla av dagarna först och sen min analys som jag gjort i lugn och ro på vägen hem.. jag tror jag beskriver dag för dag och vad som hänt och sen kör jag analysen efter :)
 
Dag 1
igår blev det inte så mkt apportering utan mer träna lydnad och passivitet. vilket är kanske vår svagaste punkt..
Vi började med och gå igenom alla hundar och förare i min grupp. jag hade valt att gå med öppen/elit klass hundarna. Lucas kan det som krävs för det jag har ju bara tappat bort honom på prov så skärper jag till mig då har jag en hund som kan. så även fast han tävlar som nybörjarhund så tänkte jag att han kan vara med i det svårare gänget.
Där i det gänget fanns Matilda med sin hund på 8år en tik(kommer inte ihåg namnet), Sofie med Rally 3½år, Sanna med Viggo 4år, Erika med Joy 8år och Linnea med Ronja 5 år. Lucas var alltså yngst på sina 2½år.
Alla hade nog blandade problem, Erika hade fått låna Joy så hon hade svårt med att hitta hur den riktiga ägaren gjort med hunden, Matilda hade en hund som gärna stressade upp sig och blev väldigt het, Sofie har oxå en het hund men han är lydig dock svårt med fotgående, Sannas hund kan gå rakt ut och inte vilja arbeta alls och Linnea hade hamnat i fel grupp så hennes hund hade nästan aldrig apporterat men så är det ibland.
Mitt stora problem är att Lucas blir lätt stressad i grupp och väldigt ofokuserad samt het.
 
Vad menas med het? det är olika från hund till hund hur de visar att de är "heta", Lucas är het på så sett att han blir väldigt spänd i hela kroppen han vilar inte på steget utan vill bara iväg fort. Matildas hund den sitter och skakar väldigt väldigt mycket. Rally han är oxå het genom att gärna vara spänd och gå lite före i fotgående och när man väl sen skickar en het hund då kan det gå så fort att de inte minns vart apporten hamnat t.ex.
 
Så första övningen skulle vi gå fot hälsa på instruktören och sedan gå fot i en 3kant utan koppel. Lucas var laddad och väldigt inte med mig utan flöt iväg lite och jag var dålig på och berömma när han väl gjorde rätt så vi var inte så samspelta helt enkelt och han är svår att få kontakt med när han är ofokuserad och het.
 
Vi skulle skicka på ett linjetag och han var även då väldigt på tårna, skickade fick inte riktigt en rak linje men han hämtade den fick dock en slarvig avlämning jag inte var helt nöjd med.
 
Efter Lunch så gick vi vidare och Lucas var ännu mer laddad och då går det över till att han piper och det är väldigt tålamodsprövande och man får inte haka på hans stress. För det blir tillslut en stress. Jag har inte tränat i grupp under det senaste året för att han blir så stressad och jag själv har svårt och hitta på vad jag ska göra.. jag har prövat det mesta med honom men ja jag finner inget konkret detta fungerar.
 
Vi skulle då gå i par och jag hamnade med Matilda, först las det ut ett linjetag och sedan gick det en markering. Matilda skickade sin hund på markeringen och vi kollade på. Sen skickade jag på linjetaget vilket skulle blivit perfekt om inte Lucas bytte dummys och där skönk allt.. Sen fick han markeringen vilket han gjorde jätte bra och satt sen snällt och väntade när Matilda skicka sin hund på linjetag.
 
Sen blev det lite fri aktivitet :) vi handlade och åt middag alla vi skratta och åt god mat! det är nog det mysiga med läger att man sitter efter en träningsdag är lite trött och flamsiga med massa nya intryck och bara är oavsett ålder. vi hade deltagar från 10 till 25år! vilket är otroligt roligt :)
När de yngsta deltagarna somnat så blev det en del prat i vår stuga innan vi somnade gott vi med..
 
gör dag 2 i eget inlägg annars blir det sååå långt!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0