att träna hund

Att träna hund kan vara så olika och jag tror man måste vara öppen för olika metoder men att man ändå håller sin röda tråd i sin egen träning utan att testa för många saker och det blir rörigt samtidigt som man inte bara kör precis samma teknik som alltid.
 
Jag har två hundar som är väldigt olika varandra som individer men det finns två saker de båda vill och det är att vara till lags samt lyhörda.
 
Belöningssystem för mina hundar är olika, de tycker om olika saker och varderar olika saker lika högt. Det som är "dyrt" för den ena hunden är inte alls så "dyrt" den andra. Varje belöning ska just vara en belöning och ju bättre man gör det ju dyrare/bättre blir belöningen.
 
Lucas är en känslig kille, han är väldigt lyhörd och minsta lilla signal från mig och han försöker förstå vad jag vill. I Lucas ögon är lek och leksaker bästa belöningen, en boll är absolut bästa och därför måste jag också hålla den belöningen väldigt dyr. En godis för Lucas är snabb belöning men inte lika rolig och inte lika viktig och får han det för ofta så tappar han lite gnistan för att utföra en sak, om man vill lära in honom något så kan man börja med godis men när han väl lärt sig ett kommando och man vill utveckla det så krävs en bättre belöning annars gör han det inte. Han vill ha roligt hellre än godis och då får jag helt enkelt rätta mig efter det, men då har jag aldrig bollar hemma som leksaker eftersom det är en dyr belöning så vill inte jag att den förlorar värdet. Bollen kommer bara fram när han går något extra bra!
 
Milton är en grundtrygg hund som bara är, han lyssnar men kanske ibland gör som han vill i alla fall. Han tycker att pinnar och leksaker lite tillhör hans vardag och ser inte det som en belöning i långa loppet. Om jag ska öva sitt eller inkallning så är inte en boll så dyr i hans ögon för han kan lika gärna ta en pinne istället och leka med å väljer att inte komma. Men har jag godis som belöning så vill han göra allt för mig, vet han att jag har godis så är han precis som Lucas om Lucas vet att jag har en boll. Milton gillar mat och tycker det är bättre att få det, då kan jag också ha olika godisar med mig som är olika goda, en frollic för något som är bra och kanske en köttbulle för något som är outstanding!
 
Jag måste se till varje individ vilket dom tycker bäst om för att komma längre i min träning, jag insåg detta när jag var på träning med Lucas hos Ida, Ida har 2 hundar från samma kennel som mig och hennes äldsta hund är lydnadschampion och hon är med i alla stora tävlingar med henne. Vi skulle lära Lucas ligg i gående men han var inte så snabb i läggandet fast jag gav han köttbullar då frågade hon om han gillade nån leksak extra mycket å jag sa att han gillar bollar mest, då tog hon fram en tennisboll och helt plötsligt fick jag en hund med helt annat uttryck i ögonen och rörde sig plötsligt med Power, han la sig jättesnabbt och då fick han bollen. Hon berättade då för mig just kring detta med belöning och att vissa saker måste man göra mer värdefulla än andra och att olika individer tycker om olika belöningar.
 
Lucas gillar lek och bus som beröm medans Milton gillar godisar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0