Mål

Nu börjar jag kolla mål med hundarna, har inte riktigt vågat göra det och inte heller orkat..
 
I år tänkte jag faktiskt gå al in på sista ungdoms sm eftersom jag nästa år är för gammal, jag tänker träna för att starta med båda hundarna! Det ska bli väldigt roligt och jag har tuff tid framför mig då Milton inte är tränad alls..
 
Jag har haft is i magen med Milton, låtit honom få utvecklas i sin takt och bara fått vara valp med enkla regler i vardagen.. Han är en väldigt trygg individ och jag litar mycket på honom så han har lite fått ha frihet under ansvar vilket jag tror gett väldigt mycket i mognaden..
 
Med tidigare valpar har jag alltid börjat träna direkt med fortgående, inkallning, sitt stanna kvar, apportering etc och jag tror att de inte riktigt fått vara valp då utan jag har låtit de bli vuxna för fort och det ökar stressen.
Milton har aldrig hört visselpipan ens men när jag ropar eller visslar på Lucas så kommer ju alltid Milton..
 
Jag testade för första gången att apportera med Milton för två veckor sen och fick en chock! Jag trodde att han skulle vara busig valp och ta apporten å springa iväg med den, men han for rakt ut i skogen och hämta sen vände tillbaka och kom direkt till mig! detta har sedan fortsatt, han levererar utan konstigheter och vill mera :)
 
I går åkte jag på gruppträning och tanken var att jag skulle träna Lucas, Lucas som var laddad till tusen och nästan lite okontaktbar över att han skulle få träna så tog jag ett osäkert beslut där och då som jag inte ångrar i efterhand att låta han vara i bilen och ta ut Milton istället. En i gruppen fråga om det var så lämpligt när de skulle skjuta med apporter men jag sa vi testar, Milton fick vara med på en walk up linje med 6 andra hundar, han titta på när de andra jobba och väntade på sin tur, även han fick en skjuten apport och med glädje jobba han in den och kom sedan raka vägen in.. Jag började nästan böla av lycka! Vilken liten hund! Då fråga de andra hur gammal är den? 7 månader snart 8 som aldrig tränat på riktigt, han inte inkallnings signal och hämtat två dummys i hela sitt liv, då sa det att detta var verkligen överkurs och han som skjöt sa "var rädd om den hunden", jag lovar det ska jag :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0