tycker till

Idag läste jag på FB en tjej som var trött på sin skällande hund och hade testat allt och hunden har nu stämpel "att den är sån" och det är rotat i generna att vara vaktig..
Att man kan använda olika medel för att lära sin hund att inte skälla.
 
Jag har själv en hund som skäller i tid och otid men som blivit bättre med träning men framförallt mitt sätt att vara.
 
Jag tänker såhär, när valpen bor hos sin uppfödare med syskon och mamma så har jag aldrig hört eller varit med om att valparna skäller och vaktar mot människor, ljud eller liknande. Utan detta är något som kommer med tiden i det nya hemmet.
Varför? Jag tror att det faktiskt är så att man måste kolla på sig själv.
 
Är det något jag gör eller visar som gör att min hund måste visa sig stor och stark. Eller är den osäker?
Nått måste de ju vara som gör att hunden skäller, jag tror inte det bara är en reflex som slår igång utan det är något hunden försöker säga eller visa.
 
Lucas kan skälla när han ser någon han känner människa/hund och då har han ett skall som låter i ett speciellt tonläge, sedan har han ett annat skall för när det plingar på dörren å ett tredje skall för när han är rädd. Jag har lärt mig höra skillnad på de olika skallen och då måste jag också ta i tur med problemet på olika sätt.
 
Om Lucas är rädd då ka jag inte bli arg på honom utan måste endast avleda honom eller tala om för honom att jag har koll på läget.
 
Blir han glad ja då får jag också dämpa honom genom att tala om att du får hälsa när du lugnat ner dig.
 
När det plingar på dörren får lucas aldrig vara vid dörren utan jag tar bort honom där ifrån och sedan öppnar jag dörren.
 
Allt detta för att få honom till en lugn sinnestämning där han får belöning när han är lugn t.ex. han får hälsa när han är tyst, han får en godis när han slutat vara rädd etc.
 
Jag tror allt handlar om hur man själv är mot sin hund, blir jag arg när han är rädd så visar jag honom att jag är rädd eller osäker på situationen istället för att bara säga "det är lugnt, tänk på något annat". Vi skapar våra problem med hundarna och vi måste och rannsaka oss själva hur hunden uppfattar oss.
När Lucas uppfödare är med oss så är Lucas betydligt lugnare till sättet, antagligen för att hon utstrålar ett mer lugn eller att han minns att hos henne var det tryckt med mamma osv.. allt är av naturlig förklaring och jag tror att skäll inte på hunden, skäll på dig själv istället.
 
over and out!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0